torsdag 24 januari 2013

Konkurrensverkets slutrapport om LOV

Idag har Konkurrensverket publicerat sin slutrapport om LOV. Rapporten tar bla upp just de problem som jag tagit upp i under hösten – ickevalsalternativet och konkurrensneutraliteten. Även KKV konstaterar att när kommunens egenregi är “ickevalsalternativ” är det hämmande för konkurrensen och valfriheten. KKV pekar också på att kommunens organisation har avgörande betydelse genom att myndighetsdelen (biståndshandläggningen) ligger i samma organisation som utförardelen – kommunens egen verksamhet gynnas. Ett annat problem som KKV pekar på är hur informationen till brukarna är utformad.

Utifrån rapporten hoppas jag att de styrande Moderaterna och Socialdemokraterna är beredda att ompröva sin negativa hållning. Det är viktigt om man tycker det är viktig att även eslövsborna skall ges möjlighet till egna val i Eslöv vård och omsorg. Vikten av att vård och omsorgspersonalen har flera arbetsgivare att välja bland, även för näringslivet i Eslöv har LOVen stor betydelse.

Läs mer om Konkurrensverkets rapport.

Lesley Holmberg
2.e vice ordförande Vård och Omsorgsnämnden

fredag 19 oktober 2012

Dags att slå näven i bordet

För femtioelfte gången tycks den viktiga Pågatågtrafiken på Marieholmsbanan skjutas i sank av Trafikverket. Aldrig har jag varit så övertygad om att nu äntligen händer det – Marieholmsbanan blir verklighet! Denna gången fanns ett avtal som med vissa justeringar låg färdigt att skrivas under av kommunledningen, Region Skåne och Trafikverket.
Marieholmsbanan är lönsam från första tågavgången! För Eslövs kommun innebär Marieholmsbanan tillträde till arbetsmarknaden i nordvästra Skåne, miljövänliga persontransporter till Helsingborgsområdet och möjlighet att utveckla Marieholm som boendeort. Marieholmsbanan är också nödvändig för att järnvägstrafiken skall flyta genom Hallandsåstunneln.
Det är fullständigt oacceptabelt att centralbyråkraterna i Trafikverket åter skall sänka Marieholmsbanan. Det är dags att slå näven i bordet och få ansvariga i Stockholm att prioritera järnvägstrafiken i Skåne.

Skånskan

torsdag 11 oktober 2012

Vad vill Moderaterna i Eslöv med LOV?

Eslöv 2012-10-10

Interpellation till Vård och Omsorgsnämndens 1:e vice ordförande, Lena Wöhlecke (M)

”Allians för Eslöv” kämpade hela den föregående mandatperioden för att införa Lagen om Valfrihet (LOV) i Eslövs Vård och Omsorg. Trots hårdnackat motstånd från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet infördes LOVen i Eslövs hemtjänst i september 2010 efter KF-beslut 2010-01-25.

En av diskussionspunkterna i utredningen kring införandet av LOV i Eslöv var hur vi skulle utforma ”ickevalsalternativet”. I avtalsförslaget sid 3 p 2.5 skrevs följande in: ”inledningsvis ska kommunen vara ickevalsalternativet”. När avtalet beslutades i VOO-nämnden röstade Socialdemokraterna mot förslaget och reserverade sig.

Nu har det gått två år med LOV i Eslöv och det är dags att se över hur ”ickevalsalternativet” ska vara utformat framöver. Vid VOO AU den 9 oktober begärde undertecknad att ”ickevalsalternativet” skulle utvärderas/utredas”. Nämndens ordförande, Tony Hansson (S), sa nej till detta och lät meddela att detta inte är prioriterat av majoriteten.

Enligt 1 kap 2 § LOV ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt iaktta principerna om öppenhet, ömsesidigt erkännande och proportionalitet när de tillämpar valfrihetssystem”. I 9 kap. 2 § står ”För den enskilde som inte väljer leverantör ska den upphandlande myndigheten tillhandahålla ett ickevalsalternativ.”

LOVen reglerar inte på vilket sätt ickevalsalternativet skall utformas.

I Eslöv har vi beslutat att inledningsvis skall kommunen vara ickevalsalternativ. Konsekvenserna av detta beslut är:

  1. De privata utförarna av hemtjänst/hemvård blir inte behandlade ”på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt” då de inte kan få de kunder som inte kan eller vill välja.
  2. Kommunens Hemtjänst/Hemvård blir gynnade på ett icke konkurrensneutralt sätt.
  3. Nya privata utförare har svårt att komma in på marknaden.

I Konkurrensverkets yttrande om LOV 2008-05-19 Dnr: 185/2008 sid 2 säger Konkurrensverket: ”Konkurrensverket avstyrker förslagen om att låta egenregi eller en upphandlad driftentreprenad utgöra ickevalsalternativ. För att konkurrensen ska fungera effektivt till nytta för konsumenten är det viktigt att det råder konkurrensneutrala förhållanden på marknaden och att offentliga och privata aktörer behandlas lika”.

Mina frågor till VOO-nämndens 1:e vice ordförande, Lena Wöhlecke (M):

  1. Anser Du att det råder konkurrensneutralitet mellan kommunen och de privata utförarna?
  2. Delar Du och Moderaterna i Eslöv ordförande Tony Hanssons (S) åsikt att inte utvärdera/utreda ickevalsalternativet i LOV?

Lesley Holmberg (FP)
2:e vice ordförande Vård- och Omsorgsnämnden

lördag 22 september 2012

Reservation Budget 2013 och plan 2014-2015, Vård och Omsorgsnämnden.

Ett av majoritetens mål för mandatperioden är: ”Möjligöra för fler privata vårdgivare att etablera sig i Eslöv när behoven ökar”. För de flesta av målen finns angivet måluppfyllelelser. Detta saknas för ovan angivna mål.

Förvaltningen skriver i sitt yttrande ”Vård och Omsorg har stora volymförändringar att hantera inom framförallt äldreomsorgen, men även en ökning inom LSS-verksamheten. Det är uppenbart att behoven av äldreomsorg och LSS insatser ökar. Det saknas i Budget 2013 och plan 2014-2015 skrivningar om hur målet skall förverkligas. Det är uppenbart att behoven ökar.

2013 börjar interna resursfördelningssystem införas inom VoO som innebär att en ”peng” följer med varje beslut från myndigheten till utföraren i verksamheten. Detta är positivt och tillämpas redan inom LOV för Hemtjänst/Hemvård , Ledsagning och Service. Oavsett om verksamheten drivs av kommunen eller godkända företag är ersättningen lika och ersättningens storlek beslutas av kommunen. Kommunen har ansvar för uppföljning och kontroll av att den enskilde får den beslutade insatsen. I augusti 2012 har VoO nämnden ett uppföljningsansvar för ca 500 beslut inom Hemtjänst/Hemvård, ca 300 beslut inom Särskilda boenden, ca 160 beslut inom LSS Boende och ytterligare ca 200 beslut inom daglig verksamhet, LASS, kortidsvistelse för barn och unga.
Det nya interna resursfördelningsystemet är en bra början för att införa en Vård- och Omsorgspeng som är individuellt anpassad.

Detta innebär att Myndighetsverksamheten inom VoO behöver förstärkas med ett antal Biståndshandläggare.

I början på 2013 öppnas ett nytt LSS boende. Folkpartiet vill upphandla driften av detta LSS-boende enligt LOU. Ytterligare ett LSS-boende kan bli aktuellt under perioden. Även för detta boende bör i så fall driften upphandlas.

Majoriteten vill också bygga ett nytt psykiatriboende med åtta platser. Avsikten med detta är att minska antalet externt köpta platser. Underlaget för detta beslut är högst bristfälligt. Vi saknar uppgifter om alternativa lösningar, kostnads– och verksamhetskalkyler. Dessutom skulle ett sådant beslut strida mot majoritetens eget mål om att göra det möjligt för privata vårdgivare att etablera sig i Eslöv.

Budget 2013 borde också ha en ekonomisk konsekvensbeskrivning av Socialstyrelsens nya regler för demensboende. Dessa regler börjar gälla 1 januari 2014. Redan under 2013 måste VoO nämnden göra personalförstärkningar. Priset för att höja personaltäthet 1/10 ca 10 miljoner. För att Eslöv skall kunna nå upp till medeltalet (3) i Skåne och Sverige behöver uppskattningsvis VoO Budgeten tillföras ca 20 miljoner.

Vi ser allvarligt på att majoriteten inte uppmärksammar den låga aktiviteten att göra aktiva val bland de som beviljas bistånd enligt SOL inom Ledsagning, Service och Personlig omvårdnad (Hemtjänst/Hemvård). Kommunen har enligt Lagen om Valfrihet (LOV) skyldighet att informera brukarna om vilka val som är möjliga. Informationen skall vara neutral. Biståndshandläggarna som har som uppgift att ge denna information får inte ge råd om utförare. Uppgiften är att informera om vilka uppgifter utförarna kan stå till tjänst med. Det skall också informeras om möjligheten att byta utförare om man inte är nöjd med sitt första val. Information om de olika utförarna skall också finnas på kommunens hemsida.

När Kommunfullmäktige beslutade att införa LOV i Eslövs hemtjänst fastställdes att kommunen skulle vara ”ickevals-alternativ” inledningsvis. Efter ca ett år skulle vi se över systemet med ”ickevals-alternativ”. Nu har det går två år sedan beslutet om LOV. Det är dags att se över systemet med ”ickevals-alternativ”. Att vara ”ickevalsalternativ innebär en konkurrensfördel gentemot de andra leverantörerna i LOV-systemet. Ett nytt ”ickevals-system” bör utarbetas i samråd med de lokala LOV-företagen.

Idag finns det nästan 20 % fler personer som har beviljats någon form hemtjänst/hemvård än för ett år sedan. Det skulle underlätta för alla verksamheter om eslövsborna gjorde fler aktiva val. Det finns ledig kapacitet som idag inte utnyttjas inom LOV-systemet. Det är i detta sammanhang värt att notera att det inte finns några stora entydiga skillnader mellan privat och offentlig äldreomsorg enlig en rapport från Socialstyrelsen i maj 2012.

Folkpartiet menar att majoritetens Budgetförslag 2013 plan 2014 – 2015 inte uppmärksammar kommande genomgripande förändringar i Eslövs vård och omsorg. Eftersom vård och omsorg tillsammans med skolan är kärnverksamheter inom kommunen och lagreglerad så behöver mer resurser tillföras för att upprätthålla en hög kvalitet inom vården och omsorgernas verksamheter.

Eslöv 2012-09-20

Lesley Holmberg (FP)

2:e vice ordförande Vård och Omsorgsnämnden

tisdag 18 september 2012

Kommunen måste bli bättre på samarbete

2012 visar prognoserna att Eslövs hemvård/hemtjänst går 11 miljoner minus. Totalt går Vården och Omsorgen back 15,5 miljoner i år. Alla tecken tyder på en kraftig underfinansiering av Vård och Omsorgsnämndens budget 2012.

Det senaste året har Eslövs hemvård/hemtjänst ökat i volym med nästan 20 %. De som får del av hemtjänsten har större behov.

Ett annat besynnerligt problem är att så få av Eslövs äldre väljer andra alternativ än kommunens egendrivna hemtjänst. När vi beslutade om att införa Lagen om Valfrihet (LOV) i Eslöv fattade vi samtidigt ett beslut om att kommunen skulle vara “ickevalsalternativet”. Detta var försvarbart under en kortare introduktionsperiod. Det vi också sa var att se över och införa en modell på “ickevalet” efter ca ett år. Att vara “ickevalsalternativ” innebär en klar konkurrensfördel gentemot de andra godkända leverantörerna. Jag tror att detta kan vara en av orsakerna till att Eslövsborna gör få aktiva LOV-val.

En annan orsak kan vara att kommunikationen mellan kommunens biståndshandläggare och de olika leverantörerna är för dålig. Kommunens ansvar är att informera de enskilda om de olika alternativen som finns och vilka tjänster de kan få hjälp med. Ett fungerande samarbete innebär också att leverantörerna skall kunna informera sina kunder om de tjänster/aktiviteter som kommunen erbjuder typ fixarservice, aktiviteter på t ex Karidal och andra ställen. De alternativa leverantörerna är en viktig resurs i Eslövs vård och omsorg.

Om inte samarbetet mellan kommunen och de privata alternativen blir bättre är risken stor att de privata företagen lämnar Eslöv. Detta skulle vara djupt olyckligt för kommunen som vill driva en aktiv näringslivspolitik. Det är god kommunal ekonomi att det går bra för vård och omsorgsföretagen i Eslöv. Det är givetvis ett krav att kommunen och de privata alternativen konkurrerar på lika villkor – vilket jag ifrågasätter om så verkligen sker idag.

För de enskilda skulle en återgång till tiden före LOV innebära att man inte kan byta leverantör om man är missnöjd med sitt gjorda val. För de som arbetar inom vård och omsorgsyrkena innebär det färre arbetsgivare att välja mellan. Eslövs Vård- och Omsorgsmonopol skulle återuppstå.

Lesley Holmberg (FP)
2:e vice ordförande Vård och Omsorgsnämnden

onsdag 6 juni 2012

Harlösadagen och Nationaldagsfirande

2012-06-06HarlösadagenEtt besök på Harlösadagen är alltid en trevlig upplevelse. Sillamackan hos Röda Korset är obligatorisk. Vimlandet bland gamla bekanta Harlösavänner är kanske höjdpunkten för en gammal harlösabo som jag.
Jag är full av beundran för Harlösa byalags engagemang för sin by och trakt. Fågelriket, traktens konstnärer, föreningslivet och inte minst företagen ställer upp mangrant. Så har du inte besökt Harlösadagen gör det nästa år.
2012-06-06HarlosaTraktorpar
Bilderna
Överst: Backluckeloppis på gröningen mitt emot Hotellet.
Nederst: Traktorparaden med idel gamla nostalgitraktorer. Dom kör så det osar!

måndag 4 juni 2012

Eslöv behöver mer av offentligt/privat samarbete

I veckan kunde vi läsa att Socialstyrelsen inte ser någon skillnad mellan privat och offentlig äldreomsorg. Socialstyrelsen skriver i sitt pressmeddelande “idag behöver enbart enskilda verksamheter tillstånd från Socialstyrelsen för att få bedriva ett särskilt boende för äldre”. Generaldirektören på Socialstyrelsen, Lars-Erik Holm säger; “- Men jag tycker att de som bedriver äldreomsorg i kommunal regi borde ha samma krav på sig. Den som ansöker om tillstånd måste till exempel redogöra för verksamhetens utformning, bemanning och om möjligheten att ge de enskilda äldre inflytande. Ett tillstånd från Socialstyrelsen är ett kvitto på att man har förutsättningar att bedriva en god vård och omsorg om äldre”. Generaldirektören har rätt – givetvis skall äldreomsorgen också vara konkurrensutsatt på lika villkor till gagn för den enskilde och kvalitén i äldreomsorgen.

I Eslövs hemtjänst borde t ex. ickevalsalternativet i LOVen (Lagen Om Valfrihet) alterneras mellan de godkända företagen. Det är en klar konkurrensfördel för kommunen att alltid vara “ickevalsalternativet”.

LO-kongressen vill förbjuda vinster hos “välfärdsföretagen”. Av vilken anledning inbillar sig LO att det skall finnas för mening med att starta ett företag om man inte får tjäna pengar på sin affärsidé? Är det så att LO tycker att det är fult att tjäna pengar på att ge vård och omsorg till äldre? I konsekvensens namn borde man förbjuda vinster även i andra företag som tar emot skattepengar för utfärda tjänster – SVEVIA, Skanska, NCC, PEAB, Sodexo, det kommunala elbolaget, sopbolaget eller bostadsbolaget m.fl. m.fl. Självklart skall ett företag/företagare få göra vinst oavsett om man levererar vård och omsorg, asfalt eller städar kommunens lokaler. Allt annat är orimligt.

Med LOVen som stöd är det vi som lokala politiker som bestämmer ersättningen och vilken kvalité vi vill ha i kommunen. Ersättningen till kommunen och de privata välfärdsföretagen är lika – man konkurrerar på lika villkor. I Eslöv borde vi införa LOVen även på våra vård och omsorgboende. Som det är idag kan inte Eslövs medborgare välja ett av Sveriges bästa vård och omsorgboende enligt Äldreguiden, Partnergruppen (fd Håkanssons). Utan LOVen finns det ingen anledning för ett vårdföretag att starta ett vård och omsorgsboende i Eslöv. Varför skall Eslövs äldre enbart vara hänvisade till kommunens äldreboende? SM-majoriteten har som målsättning att göra det möjligt för vård och omsorgsföretag att etablera sig i Eslöv när behovet uppstår. Socialdemokraterna och Moderaterna vägra definiera vad de menar med “när behovet uppstår”. Att Socialdemokraterna i Vård och Omsorgsnämnden är emot valfrihet och LOVen är välkänt men att Moderaterna som var med och införde LOVen i Eslöv inte ger besked är anmärkningsvärt trots att man gick till val på mer valfrihet i Eslövs vård och omsorg. Har Moderaterna i Eslöv offrat valfriheten i vård och omsorg i sin SM-allians?

Eslövs vård och omsorg har låg personaltäthet, hög kvalitet och låga kostnader. Det låter som en motsägelse. Är det så att Eslövs Vård och Omsorgsförvaltning är så mycket effektivare än sina kolleger runt om i landet? Kanske är det så. Det kan också bero på att medarbetarna anställs på timme eller deltid, får delade turer, att vakanser inte tillsätts. Eftersom personalkostnaderna är den största kostnaden i vården och omsorgen ger det snabba effekter om man kan hålla nere kostnaderna för personalen. En av slutsatserna måste bli att Eslövs vård och omsorgsförvaltning har väldigt kompetenta medarbetare som är väl utbildade och lojala mot sin arbetsgivare. Därför ser jag allvarligt på att den politiska majoriteten kan tvingas dra ner på den viktiga kompetens- och vidareutbildningen.

Ett annat orosmoln som tornar upp sig är att hemtjänsten år efter år överskrider sin budget. En orsak är att de som har hemtjänst behöver fler insatser pga svårare sjukdomar. Det är inte fler personer än tidigare utan det går åt mer tid för varje hemtjänstbesök. Detta är en trend som kan ses över hela landet. Samtidigt har vi i Eslöv också sett en begynnande trend att fler ansöker om vård och omsorgsboende. Vi har en växande åldrande befolkning och samtidigt kan vi konstatera att det tillkommer inte fler särskilda boenden i Eslöv. Frågan är när den sittande SM-majoriteten skall vakna och börja infria sin målsättning om att göra det möjligt för vård och omsorgsföretagen att etablera sig i Eslöv. Vi kommer mycket snart behöva fler platser på vård och omsorgsboende och det tar några år från beslut till färdig byggnad och verksamhet.

För att genomföra detta behövs att Eslöv öppnar upp för att införa LOVen även inom Vård och Omsorgsboende. Tas inte besluten inom det snaraste kommer vi förmodligen se att ansökningarna ökar 2013/14 och lyckas vi inte verkställa besluten inom tre månader riskerar vi dryga viteskostnader.

Eslöv behöver mer av offentligt/privat samarbete inte mindre.

torsdag 26 april 2012

Maten till de äldre en viktig fråga

Valfrihet i en liten låda
Vi tycker alla olika. Smak och tycke är individuellt – även om man uppnått pensionsåldern. Idag har vi i Eslöv leverans en gång per vecka av av fryst mat till våra åldringar som bor kvar i sina lägenheter/villor och har behov av färdiglagad mat och hjälp att tillreda den. Man kan välja mellan 10 olika frysta rätter. En del kallar detta valfrihet – inte jag.

Vård och Omsorgsnämndens Socialdemokrater, Moderater med stöd av Miljöpartiet beslutade i onsdags att gå ut i en ny upphandling av den frysta maten enligt samma koncept som idag.

Förvaltningen hade fyra alternativ för nämnden att ta ställning till (läs mer om förslagen). Jag saknar ett femte förslag som följer intentionerna i Lagen om Valfrihet, därför yrkade jag på återremiss. Enligt min uppfattning uppfyllde inget av förvaltningens förslag LOV-intentionerna. Syftet i utredningen tycks ha varit vad som är bra för kommunen – inte vad som är bra för den enskilde personen.

Det vi skulle vilja ha utrett från Folkpartiets sida var hur ett kundvalssystem för den biståndsbedömda maten skulle kunna se ut givetvis med en konsekvensbeskrivning för den enskilde. Det vill säga:

1) att de leverantörer som vill distribuera mat får ansöka om ett godkännande. Detta tror jag skulle gynna restaurang och cateringbranschen i Eslöv. 
2) Bibehålla dagens kommunala subvention (2690:-/person och år. Idag betalar den enskilde 43 kr/portion för den kylda maten). 
3) Vill man ha ett dyrare alternativ får man själv betala mellanskillnaden. 
De som tycker det skulle vara bra med matlagning i hemmet skulle kunna använda sig av det sk RUT-avdraget (kan ej användas i kommunal service). Detta alternativet skulle vi i Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna i Eslöv vilja ha utrett. I utredningen borde yttranden också finnas från de hemtjänstleverantörer som finns i Eslöv idag finnas med.

Att Socialdemokraterna är mot valfrihet speciellt inom vården och omsorgen är välkänt och förvånar mig inte – de socialdemokratiska företrädarna föredrar att politiker och tjänstemän väljer åt dig. Mer förvånad är jag över de forna alliansvännerna i Moderaterna som förra mandatperioden var med och röstade för Lagen om Valfrihets införande i Eslövs Vård och Omsorgsverksamhet, men som i onsdags röstade mot att få till en ordentlig LOV-utredning även på matsidan. 


Speciellt som nuvarande 1:e vice ordförande, Lena Wöhlecke, säger i Moderaternas valutskick 2010 (citat) – “Valfrihet för våra äldre inom vård och omsorg är en viktig fråga för mig.”

Varför röstade Moderaterna i Vård och Omsorgsnämnden nej till valfrihet för biståndsbedömd mat? Tycker inte Lena och Moderaterna i Eslöv att valfrihet och mångfald är viktigt?

Lesley Holmberg (FP)
2:e vice ordförande Vård och Omsorgsnämnden, Eslöv

Protokoll VoO 2012-04-18 se § 31

| SkD | SkD |

tisdag 27 mars 2012

Individanpassa vården och omsorgen

Under rubriken “Äldrevården en tickande bomb” visar Nya Kommunpartiets Bertil Jönsson sin brist på kunskaper om Eslövs äldrevård. Enligt socialstyrelsen och egna mätningar ligger Eslöv väl över medel på de flesta indikatorer när det gäller kvalitén på äldreomsorgen. Eslöv har hög kvalitet till ett lågt pris på äldrevården och omsorgen. Detta tyder på hög effektivitet dvs vi får ut mycket för skattepengarna. Dock har vi ännu en bra bit kvar till visionen “Sveriges bästa vård och omsorg”.

För att närma oss visionen behöver vi framförallt individanpassa vården och omsorgen i hemtjänsten och  på våra särskilda boenden. Jag menar att en lagstiftning om en minimibemanning på särskilda boenden inte är optimalt. Istället skulle jag vilja se en bemanning som tar hänsyn till den enskilde personens vårdtyngd. Att fastslå en viss minimibemanning är alltför trubbigt och ineffektivt och ger inga garantier för en bättre vård- och omsorgkvalitet för den enskilde åldringen.

Att vi i Eslöv behöver öka på bemanningen i hemtjänsten och på våra särskilda boenden är ingen nyhet. Däremot behöver vi ett flexiblare resursfördelningssystem som tar hänsyn till den enskilde personens vård-/omsorgsbehov. En person med flera olika diagnoser kräver mer vård- och omsorgsresurser än en person med ett friskt åldrande. En demensavdelning kräver mer resurser än en vanlig boendeenhet. Problemet är att det finns alldeles för många personer som har diagnosen demens och alldeles för få demensplatser på våra särskilda boenden. När resurser fördelas borde man ta mer hänsyn till vård och omsorgsbehovet än antal personer i en viss åldersgrupp.

Om Eslöv skulle satsa på att öka personaltätheten på våra äldreboenden enligt Socialstyrelsens bedömning från 1 till rikssnittet 3 skulle Vård och Omsorgsnämnden behöva tillföras ytterligare ca 20 miljoner (42 anställda). Är detta ett effektivt sätt att använda skattepengarna? Jag är tveksam.

Personalen i Eslövs vård- och omsorg gör ett fantastiskt bra jobb i en väldigt krävande arbetsmiljö. En bättre personalpolitik skulle vara att komma ifrån deltidstjänster, delade turer och visstidsanställningar och i stället kunna erbjuda fler heltidstjänster. Detta är inte okomplicerat ur schemasynpunkt eftersom vård och omsorg utföres alla dygnets 24 timmar. Här krävs flexibilitet från både arbetsgivaren, fack och medarbetarna.

Vården och omsorgen om våra äldre och funktionshindrade och skolan är de viktigaste framtida välfärdsfrågorna och behöver diskuteras och debatteras mer i Eslöv. Eslöv har en bra vård och omsorg men den kan bli bättre.

Lesley Holmberg (FP)
2:e vice ordförande Vård och Omsorgsnämnden Eslöv

lördag 28 januari 2012

S och M öppnar för diskussioner kring vindkraften i Eslöv

I dagens Skånska meddelas det av Ordförande, Peter Melinder (M) och 1:e vice ordförande Janette Andersson(S) att det termatiska tillägget till översiktsplanen (Eslövs vindkraftsplan) inte kommer att förverkligas. Ett mycket glädjande besked för oss som bor i det öppna landskapet.

Nu har Miljö- och Samhällsbyggnadsnämnden begärt en revidering bl. a. skall avstånden ökas till bostäder och tätorter. Mycket bra. Inriktningen är nu 20 – 40 nya vindkraftverk i Eslövs kommun. Bäst vore givetvis ett totalt stopp för nya vindkraftsverk i Eslöv.

Vi i Folkpartiet ser nu fram emot nya konstruktiva diskussioner med S och M kring den framtida vindkraftsutyggnaden i Eslöv.

Eslövs kommun

söndag 22 januari 2012

Varför skall man inte själv få bestämma även om man är gammal?

Beskedet från Vård och Omsorgsförvaltningen i Eslöv är att inga personer över 90 år nekas en DSC01217plats på särskilt boende vid biståndsbedömningen. Under 2011 nekades tre personer i 90 års åldern särskilt boende. En person överklagade och fick rätt, en person beviljades särskilt boende i en annan kommun, den tredje personen lät sig nöjas.

Påståendet från förvaltningen stämmer alltså inte – 90-åringar nekas särskilt boende i Eslöv. Givetvis är det inte tjänstemännens fel – de följer de direktiv de får av de styrande S- och M-politikerna.

Givetvis är det den enskildes behov som skall vara avgörande i biståndsbedömningen allt enligt socialtjänstlagen. I den redovisning som gjordes 2010 av utredningsuppdraget som gavs i Budget 2010 står det: ”En modell som används i många kommuner är sk förenklad handläggning, vilket i praktiken innebär att handläggaren kontrollerar att personen uppfyller kommunens kriterier för att få tillgång till en viss insats, men inte gör någon närmare utredning av individens behov. Ett sådant kriterium kan vara att ha uppnått en viss ålder. Enligt Socialstyrelsen är det lagligt att handlägga biståndsansökningar på olika sätt, men uttalar sig inte generellt om lämpligheten av att tillämpa förenklad handläggning, utan det beror på hur kommunens riktlinjer och rutiner för biståndsbedömning är utformade.

En biståndsbedömning som innebär att alla personer i en viss ålderskategori ska beviljas en viss typ av insats, förutsätter alltså att riktlinjerna för biståndsbedömning utformas utifrån detta.”

Slutsatsen är då att det finns inga lagliga hinder för att införa en policy i biståndsbedömningen att en person i 90 års åldern skall med förenklad handläggning kunna beviljas plats i särskilt boende. Det är alltså en fråga för politiken att ändra på riktlinjerna för biståndsbedömningen.

Idag hänvisar handläggarna till att “med utökad hemtjänst kan xx bo kvar i sitt boende”. Detta trots att 90 åringen känner sig otrygg pga nedsatt syn, yrsel, ensamhet, sviktande allmäntillstånd - fysiskt och psykiskt.

För mig är det självklart att man ansöker inte om särskilt boende om man inte behöver. Det behövs ingen speciellt livlig fantasi för att förstå att man flyttar inte frivilligt om man är 90 år om det inte finns speciella skäl. Otrygghet borde jämställas med fysiska och psykiska funktionshinder i biståndsbedömningen i Eslöv.

Nu är det upp till Socialdemokraterna och Moderaterna att ändra riktlinjerna. Hitintills säger dom nej. Är skälet till nejet ekonomiska – dvs det är billigare med hemtjänst än en plats i äldreboende? Bryr sig S och M inte om den enskilde gamlingen egna val och önskemål? Välfärden sätts ur spel på den sista delsträckan här i livet. Ändra riktlinjerna!

Lesley Holmberg (FP)
2:e vice ordförande Vård och Omsorgsnämnden, Eslöv

tisdag 10 januari 2012

FP Eslöv säger nej till Vindkraftsplanen

Vi kan inte både ha en offensiv vindkraftspolitik och en attraktiv landsbygd, det senare är nog mer värdefullt än vad vi egentligen inser. Såå inleds FP Eslövs remissvar på det Tematiska tillägget till översiktsplanen.

Vi vill ta bort utpekande ord som lämplig och olämplig. Dessa ord innebär att planeringsförutsättningarna är definitiva, och så bygger man inte upp en planering.

En annan tanke är att införa en “bygdepeng” som uppgår till 1 % av den försålda elen. Pengarna skall användas som ersättning för vindkraftsintrånget och gå till att utveckla de bygder där vindkraftverken placerats.

Läs hela vårt remissvar och  kommentera det gärna.

tisdag 29 november 2011

Rökdykarstyrka senast 2013 - 2015

När Kommunfullmäktige började debattera Ny Kommunpartiets motion om att utöka Räddningstjänstens första styrka från 3 till 5 man och möjliggöra rökdykning direkt när man kommer fram till skadeplatsen, var vi i Folkpartiet beredda att bifalla motion. Som enda parti hade vi i avsatt 2 miljoner i budgeten (1 miljon mer än S + M). Enigheten bland Eslövs politiker är total om att vi skall ha en första styrka som kan rökdyka direkt vid ankomst. Signalen till Räddningstjänst Syd har varit tydlig.

Det vi inte visste när debatten började var att i det nya handlingsprogrammet finns inskrivet att 2015 kommer våra önskemål att vara verklighet. Tony Hansson (S), direktionens 2:e vice ordförande, redovisade hur arbetet gått till vid framtagningen av  det nya handlingsprogrammet och att han yrkat att Eslövstyrkan skall kunna rökdyka from 2013 och att han reserverat sig mot majoritetens 2015. Med denna informationen på plats insåg vi att Tony följt våra intentioner och gjort vad han kunnat. Vi har ingen anledning att misstro Tony Hansons i denna fråga. Att han inte lyckats övertyga de andra medlemskommunerna i kommunförbundet om nödvändigheten av rökdykarinsatsen i Eslöv säger mer om de andra kommunernas förståelse för behoven i Eslöv.

Självklart är det så att vi kan inte slappna av och tro att allt är frid och fröjd. Folkpartiet kommer att bevaka och följa utvecklingen tills det finns en första styrka som kan rökdyka på plats i Eslöv. Tony Hansson har vårt stöd när han arbetar för detta i Räddningstjänst Syds direktion. Nu hänger det på dig Tony.

/Lesley

SKD

onsdag 23 november 2011

Fp Eslövs budgetalternativ 2012

I Folkpartiets budgetförslag för 2012 vill vi införa barnomsorg på obekväm arbetstider omgående och därför skjuter vi till 800 000 kr till Barn o Familjenämnden redan 2012.

Vi vill också införa ett pedagogiskt pris på totalt 50 000 kr som ska delas ut årligen för att premiera och uppmärksamma särskilt goda insatser inom förskola, grundskola och gymnasieskolan. Jury bör bestå av tjänstemän och politiker som utser vinnarna.

Det finns ett behov av att satsa på vidareutbildning inom vård- och omsorgsyrkena. Därför satsar vi 1 miljon kr på “omsorgslyft” under 2012 för att påbörja kompetenshöjande utbildningar för medarbetarna inom vård och omsorg.

Eslöv behöver inte två kommunalråd för majoriteten. Därför vill vi avskaffa den ena kommunalrådsposten. Vi vill också ta bort systemet med 1:e och 2:e vice ordförande i nämnderna. Kostnaden är ca 1 miljon årligen och denna miljon bidrar inte på något sätt till den lokala demokratin. Istället vill vi ha en lösning med “Politiska sekreterare” som är kopplat till antalet mandat. Ett system med ett oppositionsråd är inte längre gångbart i Eslövs kommun, det finns inte en samlad opposition som denne i så fall skulle företräda.

Vi vill också reservera 2 miljoner till räddningstjänsten om det skulle bli så att Räddningstjänst Syds  direktion inte vill satsa på att första styrkan skall kunna starta rökdykning omedelbart när de kommer till plats.
Du kan läsa hela vårt budgetförslag (pdf) här.

| SkD |

måndag 7 november 2011

Eslövsmoderaterna säger nej till mer valfrihet

Moderaterna i Eslöv har kompromissat bort sin övertygelse om att konkurrensutsättning och valfrihet är bättre än monopol. I Eslövsmoderaternas valbroschyr 2010 säger Henrik Wöhlecke: “Det är dags för ett politiskt maktskifte i kommunen. Förbättra företagsklimatet och ge den enskilde mer valfrihet över sitt liv.” Nu ett drygt år efter valet vill han inte leva upp till sina stolta deklarationer utan hänvisar till sin kompromissuppgörelsen med Socialdemokraterna.

Moderaterna i Eslöv vill inte införa en vård- och omsorgpeng – därmed säger man nej till att den enskilde skall ha mer valfrihet i äldreomsorgen.

Moderaterna i Eslöv säger nej till att införa Lagen om Valfrihet för vård och omsorgsboende i Eslöv. Därmed förnekar man Eslövsborna möjligheten att välja Eslövs bästa vård- och omsorgsboende (enligt socialstyrelsens Äldreguiden.se) – det privata Partnergruppens Håkanssons.

DSC01216Moderaterna i Eslöv säger nej till att lägga ut driften eller sälja ut något av våra befintliga Vård- och Omsorgsboende. I Vård- och Omsorgsnämndens beslut kring Fp-motionen “Fritt val av vård- och omsorgsboende” gör S och M tilläggsyrkandet att: “ för närvarande finns ingen avsikt att upphandla eller sälja ut några av Vård och Omsorgs verksamheter”. Att Socialdemokraterna i Eslöv av ideologiska skäl avskyr valfrihet och konkurrens och hyllar principen att politiker och tjänstemän vet bäst är välkänt. Men att Moderaterna i Eslöv som hyllar konkurrens och valfrihet lägger sig platt för Socialdemokraterna är upprörande.

Eslövsmoderaternas kommunalråd säger i SKD att frågan om att släppa in privata aktörer skall prövas när det behövs ett nytt äldreboende, men att man inte är beredd att handla upp ett befintligt. I S och M budgeten för 2012 framgår det att 2013 –2014 ökar antalet äldre. Gruppen personer med olika demenssjukdomar ökar – och så kan man läsa:”Det finns ett generellt behov av att öka antalet platser på särskilt boende …” man fortsätter “Platser på särskilt boende som är specifikt anpassade för personer med demenssjukdomar finns inte i tillräcklig omfattning”.

I målen för Vård och Omsorg står det “Möjliggöra för fler privata vårdgivare att etablera sig i Eslöv när behovet ökar”. S o M redovisar inte vilka kriterierna är för när man anser att behoven ökar. Förvirringen tycks total hos S och M. Beslutsvåndan hos de två styrande partierna går ut över våra äldres välfärd.

Varför vill Alliansregeringen införa valfrihetssystem? Alliansen är överens om att priset för tjänsterna och servicen skall vara fastställt på förhand och leverantörerna konkurrerar med kvalitet på lika villkor. För att valfrihetssystemet skall fungera krävs att monopol rivs och att den enskilde själv får möjlighet att välja den tjänst och service som man tycker är bäst. I det kommunala vård- och omsorgsmonopolet finns inte möjligheten att välja bort det man tycker är dåligt. Under förra mandatperioden lyckades en enig Allians för Eslöv, efter hårt motstånd från S,V och Mp, införa Lagen om Valfrihet inom Eslövs hemtjänst. Nu vill inte Eslövsmoderaterna fortsätta med att även Eslövs Vård- och Omsorgsboenden skall omfattas av LOVen.

Moderaterna i Eslöv borde göra ett studiebesök hos sina partikamrater i vår grannkommun Höör som inför Lagen om Valfrihet i Vård och Omsorgsboende den 1/1 2012 eller lyft luren till partikollegerna i Nacka och Täby som har lite längre erfarenhet av valfrihet i äldreomsorgen.

Folkpartiets motion är angelägen om vi i Eslöv skall ha beredskap för att möta de äldres behov nu när  antal äldre ökar. Det är dags att ta fram visioner och planer för framtidens vård och omsorg i Eslöv.

SKD

Lesley Holmberg
2.e vice ordförande Vård- och Omsorgsnämnden

tisdag 27 september 2011

Äntligen klart - Kärråkra blir demenscentrum

Det finns politisk enighet i Eslövs Vård- och Omsorgsnämnd att Kärråkra skall bli ett demenscentrum. Behovet ökar nu av äldreomsorgsplatser i Eslöv. Kön till beviljade platser i Särskilt boende är idag ca 10 personer. Lyckas vi inte få till platser är det inköp av platser på något privat boende som gäller alternativet är dryga vitesbelopp för kommunen.

Vård och Omsorgsnämnden beslutade idag på förmiddagen att lämna in en ombyggnadsbeställning av Kärråkra till EBO. Det innebär att det tillskapas 24 demensplatser på våningsplan 1 och  på våningsplan 2 blir det 24 flexibla avlastningsplatser och dagverksamhet för dementa i eget boende.

Detta är den effektivaste och mest ekonomiskt lönsamma lösningen för Kärråkra. Ombyggnaden kommer att ta ca 1,5 till 2 år att genomföra.

Från beställningsdatum kommer det att ta 6 månader innan arbetena sätts igång. Detta innebär att inom 6 månader måste boendet för ensamkommande flyktingbarn ha flyttat ut från Kärråkra.

Det är högst på tiden att de ensamkommande flyktingbarnen får ett funktionell och permanent boende. Under två år har kommunledningen haft uppdraget att genomföra flytten, nu måste den ske om inte vården och omsorgen om våra äldre dementa skall försämras. Dessutom är inte boendet på Kärråkra för flyktingbarnen godkänt utifrån brandsäkerhetsinspektionerna.

tisdag 21 juni 2011

Nu hänger det på Tony

Så har vi fått ett löfte från kommunalråden i Eslöv att verka för att Eslöv skall ha en förstastyrka som direkt kan börja rökdyka när dom anländer till en brand. Ett välkommet besked. Låt oss nu också hoppas att Tony Hansson (S), i egenskap av andre vice ordförande i direktionen för Räddningstjänst Syd och invald på eslövsbornas mandat, även han gör sitt jobb och följer i kommunalrådens anda.

Låt oss hoppas att det är sista gången vi läser i tidningen: – Det gör mig förbannad att jag inte kunde göra mitt jobb. (Brandmannen Mattias Carlsson i SKD den 26 mars 2011). Detta med anledningen av dödsbranden på Karidal.

I ett yttrande till Kommunstyrelsen i Eslöv undertecknat av ordförande i Räddningstjänst Syds direktion, Kjell-Arne Landgren (S) och Förbundsdirektören Per Widlundh (ankommet till Eslöv 2011-03-17) skriver dom: “Med utgångspunkt i Räddningstjänst Syds totala riskbild, olycksutvecklingen i Eslövs kommun samt gällande föreskrifter och regler avser Räddningstjänst Syd inte att öka bemanningen i Eslöv enligt förslag i rubricerad motion”. Yttrandet över Nya Kommunpartiets motion “Angående räddningsinsatser vid eventuella olyckor eller bränder i kommunen” godkändes av direktionen inklusive Eslövs representant Tony Hansson (S).

I yttrandet finns också en redovisning av antalet insatser med olyckstypen “brand i byggnad” och nedbrutet i rökdykning med livräddning och rökdykning med egendomsskydd. För 2010 redovisar Räddningstjänst Syd totalt 37 bränder i byggnad i Eslöv (2009 41 st). Av dessa bränder gjordes 3 rökdykningar med inriktning livräddning (2009 1 st) och 8 med inriktning egendomsskydd (2009 9 st).

Det avgörande beslutet om Eslöv skall få en förstastyrka som kan rökdyka direkt tas av Direktionen för Räddningstjänst Syd. Tony Hansson har ett brett stöd från politiker, brandmän och medborgarna i Eslöv när det är dags för beslut i direktionen. Vi litar på dig Tony.

Folkpartiets interpellation
SKD
SKD
Eslövs Kommun

tisdag 26 april 2011

Hur många “stolar” skall en politiker sitta på?

Tony Hansson (S) är Eslövs representant i Räddningstjänst Syds direktion. Tony är också ledamot i Eslövs kommunstyrelse och dess arbetsutskott. Tony är kommunfullmäktigeledamot och ordförande i Vård och Omsorgsnämnden.
Räddningstjänst Syd är ett kommunalförbund där Eslöv är en av intressenterna. Politiskt mångsyssleri försätter Tony i ett dilemma – vems intresse skall han företräda? År det Eslövs medborgare som valt honom och gett honom tunga maktpositioner i Eslöv? Eller är det kommunalförbundet Räddningstjänst Syd intressen som skall sättas i första hand?
Tony H har alla möjligheter att påverka räddningstjänstens utformning i Eslöv. Tyvärr verkar det inte som Tony vill ta den möjligheten. Istället överlåter han initiativet i frågan om att utöka första styrkan till kommunalråden. Istället borde Tony ha tagit större hänsyn till brandmännens arbetssituation och tryggheten för Eslövs medborgare vid räddningsinsatser. Det får inte hända igen att en person blir levande bränd och brandmännen står utanför och inte får ingripa pga underbemanning.
Deltidsstyrka i Eslöv är inget alternativ liksom det nu prövade systemet med 1 + 2 som första insats.
Tony, du får bestämma dig vem du vill representera - kommunens medborgare eller Räddningstjänst Syd. Du kan inte sitta på alla stolar samtidigt.
SKD SKD

torsdag 7 april 2011

Fixa till Marieholmsbanan–NU!

Imorgon skall regeringen lätta på förlåten till Vårbudgeten. På centralen i Stockholm presenteras stora satsningar på järnvägen. Idag meddelade SJ ordförande Ulf Adielsson sin avgång och han menar att politikerna (både röda och blåa) inte begriper sig på järnvägsfrågorna. Han pekar på det bristande underhållet av järnvägsnätet under decennier.

Visst har Adielsson en poäng. Finns det inte kapacitet på järnvägsnätet och eftersatt underhållet uppstår givetvis problem. För att kunna utnyttja Citytunneln fullt ut krävs minst 4-spår mellan Malmö – Lund. Varför är inte detta gjort?

Hade man underhållit Marieholmsbanan hade det idag inte kostat 180 miljoner för att kunna få igång en fungerande persontrafik. För mig är det “hål i huvudet” att inte fixa till Marieholmsbanan när det enligt Region Skånes Tågstrategi 2037, är det den enda bansträckningen som är lönsam från första pågatågsavgång.

Givetvis måste våra riksdagsledamöter och ministrar inse detta. Eslöv och mellanskåne står inför en kraftig expansion i och med ESS. Arbetsmarknaden för mellanskåningar är hela Skåne och Själland. Marieholmsbanan har funnits på eslövspolitikernas agenda de senaste 20 åren och det råder full enighet om behovet, även Region Skånes politiker står bakom kravet på att satsa på Marieholmsbanan. Nu väntar vi bara på att våra riksdagsmän och kvinnor skall anslå pengarna som behövs.

söndag 3 april 2011

Är livräddning en fråga om kronor och ören?

Styrkornas storlek – en resursfråga, menar Tony Hansson, Socialdemokraterna. Detta apropå branden i en lägenhet på Karidal då första styrkan fick vänta på förstärkning för att kunna göra rökdykarinsatsen. Resultat svåra brännskador och brandmän som inte får möjligheten att utföra sitt jobb på ett riktigt sätt – att rädda liv och egendom.

Tony menar i sin insändare att han har stor förståelse för att inblandade brandmän och enskilda känner frustration när dom väntar på att få göra sitt jobb.

När Eslöv gick med i Räddningstjänst Syd samarbetet var kritiken mot att inte kunna starta räddningsarbetet med full kraft redan från början kraftig. Nu har vi facit. Tony visar på statistik att rökdykarinsats i livräddande syfte i snitt görs 1-2 gånger per år i Eslöv. Detta borde innebära att kommunen omedelbart gör tillköp så att första styrkan alltid direkt kan påbörja livräddande insatser. Analysen är enkel – räddas ett liv är insatsen betald, om vi nu skall vara så syniska att vi skall göra livräddning till en fråga om kronor och ören.

Lesley Holmberg (FP)

tisdag 22 mars 2011

Kärråkra vårdcentral misshandlas

Tre av fyra specialistläkare har sagt upp sig. Vårdcentralens chef har blivit omplacerad. Anledning hon har höjt lönerna för mycket för sina medarbetare.

Det är alldeles uppenbart att Region Skånes primärvårdsledning bär ansvaret för att en väl fungerande vårdcentral, där patienter och personal trivts, på några månader förvandlats till en vårdcentral i kris där personalen vantrivs. Med god vilja från alla parter hade förmodligen denna onödiga konflikt undvikits.

Denna situation är helt oacceptabel för medborgarna i Eslöv. Primärvårdsledningen har haft gott om tid på sig att lösa problemen. Nu är det dags för Region Skånes politiska ledning att gripa in och återställa vårdcentralen – kanske är det så att prestigen skall läggas åt sidan och förre verksamhetschefen Ulla Wikström återinsätts. Bevisligen har hon gjort ett gott arbete som chef – jag tror inte Ulla gör samma misstag två gånger även om hon har en stark vilja och är mycket kreativ.

SKD

fredag 18 mars 2011

Var blev hjärtat av?

Två "gubbar", 89 och 87 år, fick avslag även i förvaltningsrätten på sina ansökningar om att få flytta till ett särskilt boende, trots att båda har en sjukdomsdiagnos. Domarna och kommunens beslut är säkert riktiga utifrån gällande lag och kommunens riktlinjer. Hjärnan har rätt men var blev hjärtat av?

Om hjärnan alltid får råda i politiken då får vi ett kallt samhälle. För mycket hjärta då är det risk för överhettning. Bäst för välfärden är när det råde balans mellan hjärta och hjärna.

För ett år sedan godkände kommunfullmäktige utredningen om "Plats i vård- och omsorgboende för de som fyllt 90 skall beviljas i samband med biståndsbedömning". En utredning som Alliansen fick gehör för i Budget 2010. Det är dags nu att plocka fram utredningen ur byrålådan och komma till ett beslut.

Av utredningen kan man utläsa att Eslövs problem är att det saknas en mellanform av boende för äldre. Steget mellan ordinärt boende och ett vård- och omsorgsboende är stort. I Eslöv finns endast 37 servicelägenheter/trygghetsboende på Karidal. Med en befolkningskurva som visar en brant uppåtgående trend för åldersgruppen 75 år äldre från 2014 brådskar det att få fram fler servicelägenheter/trygghetsboende. Min bedömning är att det dessutom kommer att behövas minst ett, kanske två, vård- och omsorgsboende ytterligare i Eslöv till 2020.

Om vi bara har ett visst antal boendeplatser och kriteriet är "multisjuka", då räcker det inte med en enkel diagnos för att få en plats. Det måste finnas mer utrymme att själv kunna bestämma när det är dags att flytta till ett boende med service när man är gammal än vad dagens biståndsregler ger utrymme för.

Det är väl inte kontroversiellt att påstå att när man är inne på den sista delen av livets resa skall man ha rätten att känna trygghet, att få den hjälp och service man känner att man är i behov av. Det är dags att myndigförklara våra äldre. Jag tror inte att någon vill flytta så länge man känner att man har orken kvar att klara sig själv.

Lesley Holmberg
2:e vice ordförande Vård- och Omsorgsnämnden

onsdag 29 december 2010

Lev upp till överenskommelsen


Det är med stigande förvåning jag läser i SKD att Folke ännu inte kommit hem från sin sjuksäng på USIL. Helt i onödan förslösas resurser på en meningslös tolkningsfråga. Medans tjänstemännen träter drabbar det Folke och hans familj. Helt oacceptabelt.

Samverkansöverenskommelsen mellan Regionen och Kommunerna i Skåne säger mycket klart att Regionen ansvarar för läkarstödet och kommunen för vården utförande i hemmet. Region och kommuner har accepterat detta. Om man nu hamnar i en tolkningsdispyt får det redas ut i efterhand. Det får inte drabba patienten allt enligt den politiska överenskommelsen.

Redan i överenskommelsens första stycke slåss fast att:
"Den gemensamma ambitionen är att bibehålla och vidareutveckla en förtroendefull samverkan inom hälso- och sjukvården med medborgaren och patienten i centrum. Den enskilde patienten ska ges kontinuitet i vård och behandling även när vårdgivarna skiftar under vårdprocessen. Ambitionen är att rutinerna och samverkan ska vara så etablerade och smidiga att patienten inte märker om ansvaret övergår från en huvudman till en annan. Detta medför att samverkan måse ske med ömsesidigt förtroende och i en öppen dialog. Genom ett ömsesidigt åtande ska parterna bidra till att skapa en god väl utvecklad hälso- och sjukvård."
Det är väl knappast detta som drabbat Folke och hans familj. Jag förväntar mig att både regionen och kommunen lever upp till första stycket.

Lesley Holmberg

Vice ordförande Vård och Omsorgsnämnden Eslöv.
Läs hela Samverkansöverenskommelsen här


SkD | SkD |

onsdag 8 december 2010

Varför skall skåningarna straffas?

Är det rimligt att höja biljettpriset för att åka tåg över Öresundsbron? Får Trafikverket riksdagens välsignelse att höja passageraravgiften 2012 från 40 kr/person till 650 kr/person och på sikt till 3000 kr/person blir konsekvensen att Skånetrafiken får ökade kostnader från 2 miljoner 2011 till 36 miljoner 2012. Det innebär att biljettpriserna måste ökas med 7%. Vid en sådan taxeökning tappar kollektivtrafiken i Skåne 3 % av sina resenärer. Om Trafikverkets långsiktiga plan blir verklighet innebär det att Skånetrafiken får betala 165 miljoner per år i ökade avgifter till Trafikverket. Konsekvensen blir att Skånetrafiken tvingas höja biljettpriserna med ca 40 % + de normala prisökningarna resandevolymerna kommer då att minska med ca 16 %.

Målet är att fördubbla resandevolymerna till 2020 i Skånetrafiken. Detta kommer att bli omöjligt om Riksdagen godkänner Trafikverkets förslag. Det kan väl inte vara en klok politik att öka biltrafiken på kollektivtrafikens bekostnad? Riksdagen måste avslå Trafikverkets begäran. (Läs Region Skåne/Skånetrafikens remissvar).

Idag görs det 130 miljoner resor med Skånetrafiken. 10,3 miljoner resor görs över Öresundsbron med tåg. Varje biljett som köps idag betalar skattebetalarna 64 % och resterande 36 % av resenären.

Det allvarligaste problemet är dock att Öresundsintegrationen försvåras. Den tillväxt vi ser både i Skåne och på Själland kommer att gå långsammare och Stockholms trafikinfarkter blir en viskning mot de som kan förväntas i en redan svår situation i Skåne och Köpenhamnsområdet. Idag pekas på det kommande behovet av ytterligare en fast förbindelse över Sundet.

I en riksdagsmotion (2010/11:T345) säger FP riksdagsledamöterna Ulf Nilsson, Lund, Allan Widman, Malmö och Christer Nylander, Kristianstad ang Öresundsbron: …"Enligt de gamla riksdagsbesluten i Danmark och Sverige ska broinvesteringarna lånefinansieras och lånen betalas av intäkterna, framför allt från biltrafiken men även från tågtrafiken. Brobygget finansieras genom en företagsekonomisk kalkyl, men inte en samhällsekonomisk, vilket borde vara utgångspunkten vid infrastruktursatsningar. Dagens höga broavgifter innebär handelshinder, som är jämförbara med tullavgifter. Alltför höga avgifter motverkar lönsamhet för bron och tillväxt i regionen. Om argumentet för att bygga bron var förväntade integration och ekonomisk tillväxt är det kontraproduktivt att kräva hundraprocentig självfinansiering av bron. Regeringen bör därför utreda hur skattefinansieringen av bron kan ökas och avgifterna sänkas."…

Mina partikamrater har rätt och Trafikverket och Riksdagens Trafikutskott jättefel. Skåningarna är förlorare i Trafikverkets och Regeringens avgiftspolitik.

Region Skåne/Skånetrafikens remissvar.

Beslut i Riksdagens Trafikutskott.

Fp motion ang. Öresundsförbindelser.

Den 21 december kommer beslut att tas i Riksdagen.

onsdag 15 september 2010

Väljarna får inte besked av (S)

Valrörelsen är över och Cecilia Lind (S) har undvikit att ge raka svara om Socialdemokraterna kommer att avskaffa Lagen om Valfrihet i Eslövs vård och omsorg samt hur man tänker uppnå målet att göra det möjligt för olika typer av omsorgsföretag att utföra tjänster och service i Eslöv på lika villkor som kommunens egen vård- och omsorgsverksamhet.

Väljarna får inte besked före valdagen. Socialdemokraterna vågar inte ge besked. Ta det säkra före det osäkra och rösta på Folkpartiet eller något av de andra tre allianspartierna om du vill ha kvar valfriheten i Eslövs hemtjänst även på måndag.

Lesley Holmberg (FP)
vice ordförande Vård och Omsorgsnämnden