torsdag 7 april 2011

Fixa till Marieholmsbanan–NU!

Imorgon skall regeringen lätta på förlåten till Vårbudgeten. På centralen i Stockholm presenteras stora satsningar på järnvägen. Idag meddelade SJ ordförande Ulf Adielsson sin avgång och han menar att politikerna (både röda och blåa) inte begriper sig på järnvägsfrågorna. Han pekar på det bristande underhållet av järnvägsnätet under decennier.

Visst har Adielsson en poäng. Finns det inte kapacitet på järnvägsnätet och eftersatt underhållet uppstår givetvis problem. För att kunna utnyttja Citytunneln fullt ut krävs minst 4-spår mellan Malmö – Lund. Varför är inte detta gjort?

Hade man underhållit Marieholmsbanan hade det idag inte kostat 180 miljoner för att kunna få igång en fungerande persontrafik. För mig är det “hål i huvudet” att inte fixa till Marieholmsbanan när det enligt Region Skånes Tågstrategi 2037, är det den enda bansträckningen som är lönsam från första pågatågsavgång.

Givetvis måste våra riksdagsledamöter och ministrar inse detta. Eslöv och mellanskåne står inför en kraftig expansion i och med ESS. Arbetsmarknaden för mellanskåningar är hela Skåne och Själland. Marieholmsbanan har funnits på eslövspolitikernas agenda de senaste 20 åren och det råder full enighet om behovet, även Region Skånes politiker står bakom kravet på att satsa på Marieholmsbanan. Nu väntar vi bara på att våra riksdagsmän och kvinnor skall anslå pengarna som behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar