onsdag 31 december 2008

Gott Nytt År!

Denna dag på året finns det tid till återblick och reflexion över året som gått och att spekulera om året som kommer. Om man bortser från global finanskris, klimatkris och alla världens krig så är det Eslöv med liberala ögon som upptar mina tankar.
2008 kommer jag att minnas som året då vi i alliansen förklarade att vi inte hade förtroende för vårt moderata kommunalråd som trots misstroendet från dom som valt honom vägra lämna kommunalrådsstolen. Jag minns hur vi i Vård- och Omsorgsnämnden kämpat för att komma fram i frågan om Fritt Val. Nu är vi ett steg närmare förverkligande och i min optimism tror ja att vi inför Fritt Val inom hemtjänsten till hösten 2009.
Från 2008 tar jag också med mig örtoftabornas envetna kamp mot kraftvärmeverket. Lagom till julen kröntes deras envishet med att miljööverdomstolen stoppade planerna.
2008 blev jag medveten om problemen i skolan. Det är bara så att inga elever får lämna grundskolan utan att ha godkända betyg i läsa, skriva, räkna.
Gymnasieskolans brist på förmåga att konkurrera och svikande elevunderlag blev påtagligt under året. Givetvis måste alla bränderna finnas kvar i minnet. Många av dessa frågor kommer att följa med in i 2009.

Inom folkpartiet i Eslöv fick Jonas nytt jobb i Malmö och valde att nu på nyåret flytta till Malmö. Givetvis ett hårt slag för oss i fp. Jonas var vår gruppledare och hade tunga förtroendeuppdrag som vår representant i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Visst saknar vi honom. Jonas avhopp innebar för min egen del att jag fick skjuta på mina nedtrappningsplaner och åter ta på mig rollen som gruppledare och ledamot i KS. Glädjande är att jobba tätt tillsammans med två duktiga och engagerade personer – Solweig och Daniel.

Framåtblicken – Vad ser jag som viktigt 2009? I juni skall vi ha val till Europaparlamentet. Folkpartiets lista kommer förmodligen att toppas av de tre som vann vårt interna provval, Marit Paulsen, Olle Schmidt och Maria Leissner. Tre fantastiska personer. Olle är vår skånske kandidat som just nu sitter i Europaparlamentet. Han är min kandidat i Eslöv. (Bilden: Daniel Rhodin och Olle Schmidt diskuterar i Bryssel - förmodligen om FRA.)
En annan viktig fråga som jag kommer att jobba hårt med under 2009 är Fritt val. Mitt mål är att vi skall få fritt val genomfört fullt ut i Eslövs vård och omsorg – åtminstone till 2010. Hösten 2009 bör vi ha infört Fritt Val inom hemtjänsten.
Vi måste få två nya vårdboenden. Jag tror att vi måste intressera privata vårdföretag att bygga och driva vårdboenden i Eslöv. Vi har goda erfarenheter av Partnergruppen. Detta måste göras under 2009 om de skall kunna stå färdiga när äldreboomen kommer igång på allvar i Eslöv.
Eslöv måste börja klättra på rankingen över skolkommuner. Eslöv behöver en ny evenemangshall. Det är skandal att våra elitlag i bordtennis och handboll skall vara hänvisade till en nersliten Norrevångshall. Efter att ha varit och titta på när Lugi förlora mot Sävehof innan jul, så skulle jag vilja ha en sådan kombihall för inomhusidrotterna och en ishall i Eslöv. I Lund heter hallen Färs & Frosta hallen.

För oss i Folkpartiet i Eslöv önskar jag att fler liberaler i Eslöv vill engagera sig i vårt parti och hjälpa till med att förändra Eslöv. Ni behövs!

Till sist vill jag önska alla våra ca 2000 läsare av vår liberala eslövsblogg ett riktigt fint 2009.

Lesley Holmberg
Gruppledare

2 kommentarer:

  1. Det är ett stort misstag att sätta Paulsen i toppen på listan. Alla som är f-rbannade på EUs planer att strypa försäljningen av vitaminer i Sverige noterade att Paulsen var den som hårdast försvarade detta när hon satt i Bryssel 2002.

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år, Eslöv!, önskar Eva K. Ängelholm

    SvaraRadera