onsdag 31 mars 2010

Marieholmsbanan bortlobbad?

Det är med blandade känslor jag läst sammanfattningarna av regeringens infrastrukturpropp. Bra är satsningen på utbyggnaden av E 22:an. Dock blir jag förvånad över att Pågatåg på Marieholmsbanan inte finns med. Marieholmsbanan har prioritet 1 i Region Skånes Tågstrategi 2037 och är ett av de få projekt som blir lönsamt direkt.

Däremot är det bara att gratulera lobbyisterna för Pågatåg Nordost som lyckades få med Pågatåg Nordost i proppen och i nationella handlingsplanen. I Tågstrategi 2037 ligger Pågatåg Nordost i priogrupp 3.

Jag saknar Lommabanan i planerna. Bra är satsningarna på Trelleborgsbanan och att Simrishamnsbanan finns med i planeringen. En fast förbindelse Helsingborg – Helsingör är välkommet in i planerna. Dubbelspårutbyggnaden Ängelholm – Maria och Södertunneln i Helsingborg är absolut nödvändiga utbyggnader.

Eslövs bangård skall byggas om under planperioden för 1 miljon under projektet Kraftsamling Öresund som syftar till att rätta till det eftersatta underhållet på järnvägarna i Skåne. Malmö – Lund skall få 4-spår vilket är alldeles nödvändigt. Jag saknar den fortsatta utbyggnaden av hela stambanan genom Skåne till 4-spår vilket är nödvändigt om vi skall få en fungerande framtida Pågatågtrafik som motsvarar den framtida efterfrågan. Idag är stambanan dubbelspårig, om det varit en väg motsvarar det standarden på väg 113 mellan Eslöv och Gårdstånga. 4-spår motsvarar motorvägsstandard som vi har från Gårdstånga till Malmö.

I infrastrukturproppen satsas 100 miljarder till Stockholmsområdet, 61 miljarder till Göteborgsområdet och 19 miljarder till Skåne. Alldeles för lite till Skåne – Sveriges mest expansiva region. Därmed inte sagt att satsningarna i Stockholms- och Göteborgsområdena inte är angelägna men skall vi i Skåne göra om fördubblingen av kollektivtrafikåkandet och med en fast förbindelse över Feman bält då är 19 miljarder i Skåne på tok för lite. Det är inte bara persontrafiken som kommer att öka utan även godstransporterna. Då är dagens problem på vägarna och järnvägarna bara en stilla försmak av vad hur det kommer att se ut om 10 – 20 år.

Enligt Skånskan har kommunalrådet Cecilia Linds och regionrådet Pia Kinnhults skrivelse om finansiering till renoveringen av Marieholmsbanan fått ett negativt svar. Nu tycks det bara återstå att förhandla om en kommunal medfinansiering för att snabbt få igång pågatågstrafik på Marieholmsbanan. En i mitt tycke inte speciellt bra lösning, men är det så att det är sista utvägen så är det nog så att man får bita i det sura äpplet. Marieholmsbanan är ett viktigt projekt för Eslövs och mellanskånes framtida utveckling.

Med Eslövsögon är proppen inte godkänd. Tar jag på regionögonen blir betyget godkänt och med riksögat blir det godkänt med ett plus.

Regeringens infrastrukturpropp

SKD

1 kommentar:

  1. Jag såg inte heller Söderåsbanan. Jag håller inte riktigt med om att godkänt med plus på riksnivå. Det är, som du själv skriver, rent för lite till Skåne och där av UNDERKÄNT.

    SvaraRadera