fredag 19 oktober 2012

Dags att slå näven i bordet

För femtioelfte gången tycks den viktiga Pågatågtrafiken på Marieholmsbanan skjutas i sank av Trafikverket. Aldrig har jag varit så övertygad om att nu äntligen händer det – Marieholmsbanan blir verklighet! Denna gången fanns ett avtal som med vissa justeringar låg färdigt att skrivas under av kommunledningen, Region Skåne och Trafikverket.
Marieholmsbanan är lönsam från första tågavgången! För Eslövs kommun innebär Marieholmsbanan tillträde till arbetsmarknaden i nordvästra Skåne, miljövänliga persontransporter till Helsingborgsområdet och möjlighet att utveckla Marieholm som boendeort. Marieholmsbanan är också nödvändig för att järnvägstrafiken skall flyta genom Hallandsåstunneln.
Det är fullständigt oacceptabelt att centralbyråkraterna i Trafikverket åter skall sänka Marieholmsbanan. Det är dags att slå näven i bordet och få ansvariga i Stockholm att prioritera järnvägstrafiken i Skåne.

Skånskan

7 kommentarer:

  1. Statens pengar hade räckt till mer men alliansen har satsat på andra projekt istället som "befolkningsutbyte", sänkt restaurangmoms, jobbskatteavdrag, RUT- o ROT-avdrag mm.

    När statens kassakista innehåller allt mindre blir det naturligivis mindre pengar till satsningar som järnvägen Eslöv-Marieholm(-Teckomatorp).

    Eslövs kommun har möjlighet att bekosta järnvägsprojektet på egen hand men då krävs skattehöjning i Eslöv, och det vill nog inte kommunmedborgarna gå med på (genom deras valda politiker).

    Eller vad tycker ni i FP-Eslöv? Kan ni inte vara lite generösa (precis som med människor från Afrika och Afghanistan som behöver hjälp och strömmar in till Sverige) och låta Eslövs kommun betala hela upprustningen?

    Det blir visserligen en skattehöjning i Eslöv men det kan ni väl ta utan problem. FP är ju så generösa med andras pengar i andra fall (i alla fall till EU).

    Dessutom kvittar det väl om skatten ska tas ut genom staten eller kommunmedborgarna - det blir ju ur samma plånböcker som pengarna ska tas, eller hur?

    http://cornucopia.cornubot.se/2012/06/dum-dummare-folkpartist.html

    SvaraRadera
  2. Marieholmsbanan är lönsam från första tågavgången!

    Så bra då !

    Låt då Eslövs kommun låna upp de 150 milj kr som behövs och starta ombyggnaden direkt !
    Räntorna är låga och med en amorteringstod på 50 år så blir det årliga amorteringsbeloppet bara 3 milj kr (om upplåningen är 150 milj kr).

    Tips på upplåning till folkpartisterna i Eslöv:
    Alliansen (regeringen) lånade ut 100 miljarder kr av svenska folkets pengar till IMF mot en ränta på 0,1 % per år för att rädda Euron. Kolla med era kompisar i regeringen så kanske ni kan få motsvarande ränta i lån av staten.

    Då blir ju järnvägssatsningen ännu mer lönsam - och alla glada och nöjda. Eller hur?

    SvaraRadera
  3. Eslövs politiker ta i med hårdhandskarna! Ifrågasätt och kritisera Trafikverkets beslut i alla upptänkliga forum. Uppvakta era partikamrater i riksdagen, låt Trafikverket och riksdagsledamöterna förklara offentligt varför man gör så här! Dra fram frågan i ljuset och tvätta trafikverkets byk offentligt, hittills har det varit förhållandevis tyst i media om denna frågan!

    Det är fullständigt orimligt att man kan lova att pengar finns framme för att sedan dra tillbaka erbjudandet när det börjar brännas. Det håller inte att Jens Möller på Trafikverket säger att det ser det kärvt ut de kommande tre åren för Marieholmsbanan, utan han får helt enkelt prioritera bort annat om det krävs för att detta ska kunna genomföras! Denna upprustning har utlovats under så många år och nu är det dags att Eslövs kommun slutar stå tillbaka utan kräver att utgivna löften hålls!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var har du fått dina uppgifter ifrån ?
      Har det verkligen *utlovats* pengar från Trafikverket eller har det varit tal om att det "troligen kan finnas pengar".

      Utan något egentligt avtal är det svårt att säga vad de olika parterna egentligen har kommit överens om ?

      Tror du verkligen man kommer så lång genom att mer eller mindre trakassera personer på deras arbetsplatser (Trafikverket) eller olika politiker?

      Radera
  4. Ja, det är definitivt på sin plats att trakassera Trafikverkets ledning. De visar upp en makalös inkompetens. Hur kan man planera sin verksamhet på detta usla vis. Ena dagen planeras för fullt och byggstart utlovas. Nästa dag ska pengarna användas till annat. Så här har det varit i en lång följd av år. Trafikverket missköter sig grovt enligt min mening, och ledningen förtjänar att få höra det. Jag håller med Lesley. Det är dags att slå näven i bordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trafikverket kanske inte fick så mycket pengar från regeringen häromveckan som man räknade med.

      Då måste Trafikverket stryka en del saker, naturligtvis. Eslöv-Teckomatorp rök. Det är ju rimligt i ett pressat läge ekonomiska att prioritera redan använda järnvägar som södra stambanan (som också delvia är i behov av upprustning).

      Som någon skrev, låt Eslövs kommun ordna en större "medfinansiering" (100%) så kan man nog börja renovera Eslöv-Teckomatorp omgående.

      FP skrev ju att banan blir lönsam från första tågavgången, så vad är då problemet?

      PS:
      En redovisning från FP ang just lönsamhetskalkylen vore intressant att läsa. Var vänliga att publicera den. Tack på förhand.

      Radera
    2. Normalt brukar jag inte debattera med anonyma insändare/inlägg. Under förra mandatperioden tog Region Skåne (Skånetrafiken) fram dokumentet Tågstrategi 2037 som antogs av Regionfullmäktige. Dessförinnan hade strategin varit ute på en bred remissrunda bland kommuner, Trafikverket m.fl. I strategin framgår klart och tydligt att Marieholmsbanan är det mest lönsamma projektet och har därför fått beteckningen prio 1 objekt. Läs Tågstrategi 2037.

      Radera