onsdag 15 oktober 2008

Studiebesök i Bryssel

Imorgon (torsdagen den 16 oktober) åker jag med en grupp Folkpartister till vår Europaparlamentariker, Olle Schmidt från Malmö. Olle skall guida oss runt i Parlamentet i Bryssel och berätta om hur man arbetar som MEP.

Olle är en mycket intressant europaparlamentariker. Detta är hans andra period i Bryssel. I huvudsak har Olle arbetat med finansfrågor . Olle är inte de stora ordens politiker. Skulle jag karaktärisera honom så skulle det bli med egenskaperna – erfaren, hederlig, eftertänksam och alltid tillgänglig. Olle sitter inte på några höga hästar trots goda kunskaper och mångfalden av erfarenheter. Olle sitter i folkparitets styrelse. Han är definitivt en av våra bästa liberala ideologer, kanske partiets bäste.
Hade Olle hört mig säga såhär hade han lite försynt, med ett lite snett leende, sagt, nu tar du allt i, Lesley.

Jag är mycket imponerad av europaparlamentets tolkar. Dessa fantastiska människor sitter av alla debatter, utskott och andra möten och tolkar mellan EUs 27 olika språk – sekundsnabbt, utan att göra något misstag (nåväl väldigt få).

Mindre imponerande är den eviga lastbilsflytten en gång per månad mellan parlamentet i Bryssel och Strassburg. En otidsenlig procedur som det är dags att avbryta.

Vi skall också besöka Kommunförbundets och Svensk Näringslivs Brysselkontor. Förmodligen kommer åtminstone jag att provsmaka den belgiska ölen och köpa lite belgiska praliner hos Marys Chocolatier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar