onsdag 1 oktober 2008

Bevakningen måste skärpas

I natt brand det igen i Eslöv. Denna gång var det Norrevågnskolans låg och mellanstadie som blev utan sin dagliga arbetsplats. Innan jobb körde jag ner och orienterade mig om förödelsen. Det var verkligen ingen vacker syn. Eftersläckningen var påbörjad, dock var rökutvecklingen forfarande kraftig. Rök låg som en dimma över flygplatsen - en km från själva brandplatsen.
Hela tiden strömmade folk till och från brandplatsen. De som jag pratade med var mycket upprörda och menade att nu måste pyromandåden i Eslöv upphöra. Varför tar inte polisen förövarna, undrade man. Diskussionen följde mig under lunchen på Grappa.
Idag den 1 oktober sätts polisen nya organisation, den så kallade Totalmodellen, i sjön. Den skall kortfattat innebära att det blir fler poliser som kan koncentreras till vissa insatser.
Jag tror att bevakningen av kommunala byggnader måste skärpas omedelbart - väktare och kameraövervakning som fungerar. Platser där ungdomsgäng samlas måste intensivövervakas. Misstänkta måste punktmarkeras.
Akut måste eleverna få ersättningslokaler. Nu tror jag att polisen och de kommunala myndigheterna gör vad de kan och vad de har resuser till. Men dom måste ha hjälp av alla som ser något onormalt. Rapportera till polisen när du ser något som inte är normalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar