tisdag 23 september 2008

Allas vårt ansvar

I trappan till Polisen mötte jag i måndags morse SKDs reporter Helena. Hon berättade kort för mig att någon hade försökt sätta eld på Stadshuset under natten. Min spontana kommentar var att svära över ”de förbannade ungdomarna”.
När jag hämtat mitt pass, med en bild som definitivt inte liknade mig och som förmodligen gör att jag får svårt att passera någon gräns utan särkild kontroll, och var på väg mot bilen, fick jag en fundering om att varför skulle det vara ett gäng ungdomar som försökt elda upp stadshuset? Det är egentligen mer troligt att det är en ensam person som står bakom bränderna i Eslöv det senaste halvåret. Spekulerade jag.
Ekenässkolans matsal brann ner. Våfflan vid Trollsjön, carporten vid Färgargränd och nu försöket mot stadshuset – plus ett antal containerbränder. Hade det varit så att det varit ett ungdomsgäng som står bakom dessa bränder, hade polisen med största sannolikhet redan tagit gänget. Ett gäng har svårt för att hålla tyst och ha samma story. En ensam person är däremot betydligt svårare att hitta.
Bränderna skapar otrygghet i samhället. För de drabbade företagen och kommunen ställer det till oerhört mycket merarbete. Kostnaderna skjuter i höjden. Pengar som kunde använts betydligt effektivare.
Det är allas vårt ansvar att hjälpa polis och myndigheter genom att rapportera allt som verkar onormalt i vår omgivning. Så kan vi hjälpa polisen att återskapa tryggheten i Eslöv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar