torsdag 6 juni 2013

Ska vi inte ta och sjunga "We shall overcome"?

Uppdatering: Skånskan skriver om "uppmaningen".

Ett kommunalt webbdiarie är väl något som mest journalister och politiker frekventerar, en oändlig rad av fnösketorra promemorior checkas in varje vecka. Men så ibland springer man på någonting utöver det vanliga.

I ett mail undertecknat "föräldrarna på Billinge skola" skickat till rektor står det att dennes närvaro inte är önskad på skolavslutningen. "Vi vill ha skolavslutningen ifred" och "vad du än har att säga så är det inget vi vill höra i det här läget", skrivs det bland annat.

Jag undrar just om alla föräldrar i Billinge skola står bakom den här skrivningen. I så fall blir jag verkligen beklämd. Det cirkulerar även rykten om andra hot och tillmälen som uttalats. Vid sidan av det uppenbart olämpliga i att ens som vuxen människa ägna sig åt sådant så undrar jag i så fall vad det är för insikter om hur man hanterar en meningsskiljaktighet som man då förmedlar vidare till barnen?

Barn, som naturligtvis älskar sina lärare och tycker att det ska bli spännande att komma till en ny skola, dras in i en bitter och improduktiv fejd som inte leder till något gott. Föräldrarna och barnen, i den mån de följer med till Stehagsskolan, ska ha en fortsatt kontakt med både personal och rektor där.

Det är ju trots allt så att det finns en bred politisk majoritet för att Billinge skola inte kan drivas vidare längre med enbart 27 elever i fyra årskurser. De som är emot en stängning är Centerpartiet, förvisso med en väldigt lustig motivering "Han [Leif Palmqvist (C)] förstår att skolan inte kan drivas vidare på 27 elever och håller i princip med om argumenten bakom nedläggningen" skriver Skånskan. Miljöpartiet, som dock inte har någon ledamot i nämnden håller också med om att skolan är för liten, men vill att det ska göras en utredning av de "sociala konsekvenserna för byn".

Undrar vad MP hoppas ska komma ut av en sådan utredning? Och vad ska man göra med resultatet av en sådan utredning? Självklart är det en stor sak att skolan flyttar en mil bort, men jag är helt övertygad om att byn kommer leva vidare ändå. Jag noterar att MP inte efterfrågar någon vidare utredning om barnens, personalens eller den pedagogiska verksamheten.

Vad Centerpartiet anbelangar, så är det trots allt så att de inte har kommit med något eget förslag om hur situationen kan lösas. På kommunstyrelsen i tisdags så kom inte heller någon som helst idé eller förslag fram. Miljöpartiet var inte ens representerade. Med Centerpartiet är det också så att de motsatte sig skattehöjningen på 50 öre för årets budget och tilldelade i sitt budgetförslag ut 4 Mkr mindre än majoriteten och 6.6 Mkr mindre än i Folkpartiets budgetförslag till skolan. Resonemanget lider brist på stringens. Naturligtvis till glädje för Billingeborna, men knappast seriöst.


Hoppas att barnen i Billinge, tillsammans med sina föräldrar och personalen fick en fin skolavslutning trots allt, och att känslorna hinner svalna något under sommarledigheten.

Daniel Rhodin (FP)



Läxhjälp flera minuter i månaden
Varför förstöra en god historia med fakta?
Den anti-kompensatoriska tankegången
IV-programmet inget alternativ
Gymnasiebehörighet 2012
En fråga om prioriteringarFramtiden inom Eslövs skolor och förskolor - del 2: Högstadiet
Framtiden inom Eslövs skolor och förskolor - del 1: Gymnasiet
...och gymnasiet sitter med svarte-petter
Östra skolan. Igen
Move Eslöv startar inte
Värna varje skattekrona
Östra skolans flytt
Eslöv på plats 207 i årets skolkommun
Förskolorna..
Nya siffror, resultaten är lägre än någonsin
Grundskolan i Eslöv - En uppdatering
Bergagymnasiet, studieresor och lite annat
En angelägen rättvisefråga
(S)jälvtillräcklighet
Egen dator till lärarna
Diskussion om gymnasieskolan i Eslöv (del 2)
Diskussion om gymnasieskolan i Eslöv (del 1)
En rejäl satsning på en modernisering av gymnasieskolan
En grundskola i fritt fall
Betygsinflation
Grundskolan i Eslöv - En statistisk analys
Ska vi prata om grundskolan i Eslöv?
Ett stort steg i rätt riktning
Ingen ska behöva vara rädd för att gå till skolan 

9 kommentarer:

  1. Hej Daniel

    I dagens Skånska Dagbladet är det just en artikel om detta http://www.skanskan.se/article/20130607/ESLOV/130609555/1005/-/rektor-8221forbjods8221--delta-vid-avslutning- där, precis som i ditt inlägg, ingen av föräldrarna (i ditt fall av naturliga skäl) blir tillfrågade om de står bakom mailet. Däremot står det att "många föräldrar är våldsamt uppretade" i SKD - jag känner verkligen inte igen mig i denna formulering och vet inte vad SKD grundar detta på.

    Själv satt jag tårfylld och läste artikeln och kände mig utnyttjad och förtvivlad över situationen, Jag är en av de föräldrar som har har barn i Billinge skola och står inte bakom brevet till rektorn. Det var en förälder som skrev det på eget bevåg, och tro det eller ej, hade goda intentioner och ville "skydda" barnen från en jobbig stämning som föräldern befarade skulle infinna sig. Att denne förälder skrev under med "föräldrarna i Billinge skola" är olyckligt och personen i fråga ångrar detta. Att brevet skulle vara hotfullt på något sätt är svårt att se.

    Efter hemkomsten från skolan och den fina och känslofyllda (som alla avslutningar/avsked är) avslutningen fick vi ett mail med ett offentligt brev från Kerstin Melén-Gyllensten och Johan Lundgren om ovan nämnda brev och resultatet att rektorn inte dök upp.
    Vi föräldrar, fick inte en chans att dementera "hotbrevet" dagen innan skolavslutningen och nu i efterhand bryr sig ingen om att ta reda på om det verkligen är "föräldrarna på Billinge skola" som står bakom brevet.

    Du antyder att vi skulle vara så upprörda och obetänksamma att vi överför vår frustration över situationen på barnen och jag kan bara tala för vår egen sak. Nej vi har inte försökt få vårt barn att tycka NÅGOT i frågan. Vi har varit så neutrala vi kunnat och sonen har fått besöka både Stehag och Röstånga för att kunna vara med och välja rätt skola för hösten. Men du och alla andra måste förstå att det inte har gått dom förbi att deras skola plötsligt skulle stängas. De fick reda på det i skolan i april och det är helt naturligt att de undrar varför och vad skall hända nu - eller hur? Det är ju DE som helt oväntat skall byta skola.

    Du skriver
    "Det cirkulerar även rykten om andra hot och tillmälen som uttalats. Vid sidan av det uppenbart olämpliga i att ens som vuxen människa ägna sig åt sådant så undrar jag i så fall vad det är för insikter om hur man hanterar en meningsskiljaktighet som man då förmedlar vidare till barnen?

    Hot och tillmälen? Jag vet inte vad du pratar om - skulle vi föräldrar ha gjort detta? - Detta är ett grovt påhopp och du skriver själv att du baserar det på rykten. Vad är det för bild ni har av oss föräldrar i Billinge? Monster som UTNYTTJAR våra barn för egen sak och förmedlar VAD till dom?
    Jag blir helt genomsvett av förtvivlan när jag läser det du skriver och dina antydningar om att vi är så förtappade och dumma.

    Vidare skriver du:
    "Barn, som naturligtvis älskar sina lärare och tycker att det ska bli spännande att komma till en ny skola, dras in i en bitter och improduktiv fejd som inte leder till något gott. Föräldrarna och barnen, i den mån de följer med till Stehagsskolan, ska ha en fortsatt kontakt med både personal och rektor där."

    Menar du att vi försöker få våra barn att tycka illa om deras framtida lärare och skola? Vad grundar du det på? Menar du att vi föräldrar skall passa oss för att ställa befogade obekväma frågor för att det inte skall drabba våra barn på deras framtida skola? Vad vet du om detta? Tror du inte att vi kan tänka framåt och på våra barns bästa?

    Sist men inte minst - favorituttrycket som vi föräldrar till barn som går på Billinge skola har fått höra av rektorn, hennes chef, skolförvaltningen och Cecilia Lind:

    - Vi tänker på barnens bästa.

    I motsats till vi föräldrar då, kan man anta att de menar.

    Malin Kumberg

    Ps Det är hedrande att du har ditt kommentarfält öppet, till skillnad från Skånska Dagbladet som valt att inte ha något kommentarfält för artikeln "Rektor ”förbjöds”
    delta vid avslutning".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin,

      Hela diskussionen om Billinge skola får sin näring från missförstånd och illvilliga tolkningar. Det går inte att generalisera, men det är precis vad vi alla gör hela tiden.

      Hot och tillmälen samt förtäckta hot har jag själv både hört och läst. Jag vet också att påhoppen på rektor är delvis mycket nedvärderande och opassande. Sen får du väl tro det om du vill. Finns ju inget som säger att det är någon förälder, det kan lika gärna vara någon annan som är intresserad av att späda på konflikten.

      Det glädjer mig att inte alla stod bakom brevet som gick till rektor. Jag skrev: "Jag undrar just om alla föräldrar i Billinge skola står bakom den här skrivningen. I så fall blir jag verkligen beklämd." Så var nu inte fallet, vilket var bra tycker jag. Jag ber om ursäkt om du kände dig träffad.

      Radera
    2. Hej Daniel
      Läs allt jag skriver – inte bara början eller utvalda delar.
      Läs allt och med en förvissning om att jag vill dig väl, vill Eslövs kommun och Billinges väl.
      Läs sedan om det hela lugnt och stilla flera gånger.
      De flesta frågorna är retoriska.

      ”Parterna” i nedan text är:
      • ”Komunnen”: de delar av Eslövs kommun som ”driver” skola.
      • ”Bybor”: föräldrar, bybor, personer som i organiserad eller organiserad form gemensamt med kommunen vill titta på om det finns alternativ till nedläggning av skolan.

      Inledningsvis dina egna ord:
      ”Hela diskussionen om Billinge skola får sin näring från missförstånd och illvilliga tolkningar.”
      Jag ser och tror att du har helt rätt och att det gäller båda parter.
      Vilka missförstånd har du själv förorsakat hos andra? Vad har du själv missförstått? Vilka illvilliga tolkningar har du själv gjort? Vilka illvilliga tolkningar har du själv spridit vidare?

      ” …….hur man hanterar en meningsskiljaktigheter…….”
      Hur tycker du att du själv hanterat meningsskiljaktigheter när det gäller Billinge skola?
      Hur skulle du velat att meningsskiljaktigheter när det gäller Billinge skola skulle hanterats av dig, Kommunen och Byborna? Inte retorisk fråga. Läs helst vidare innan du svarar.

      Jag ser
      mycket krafter i omlopp med stor frustration som nu kanaliseras i ett allt aggressivare tonläge - från båda parter.
      Vad ser du?

      Jag tycker
      att det är en evinnerlig tur att mänskor faktiskt reagerar och visar sina känslor kring det som upplevs som orätt.
      Vad tycker du?

      Jag ser
      att båda parter är med och skapar den situation vi befinner oss i – dvs. även du och jag.
      Vad ser du?

      Jag ser
      att varken befintlig formell struktur i Kommunen eller den som uppstått/finns bland Byborna har varit kapabel att hantera situationen.
      Vad ser du?

      Jag tror
      inte att ytterligare argumentation, tjabbel och babbel om vem som ”tycker bäst”, sagt och gjort vad, skollagen, politisk majoritet etc etc etc INTE är den väg framåt som bäst tar till vara de starkt reaktiva krafterna som finns och omvandlar dem till långsiktiga, gemensamma positiva krafter.
      Vad tror du?


      Jag tror
      att frustration som inte respekteras och har någonstans att kanaliseras GEMESAMT mellan parterna, visserligen tystnar med tiden. OCH den finns kvar för att bara vänta på något som ser ut som ett ”legitimt” skäl att få visa sig igen.
      Det vi ser nu tror jag är precis det: känslor av ”orätt behandling” förstärkta med hävstångseffekt från gammal personlig skit.
      Du skriver att det ”finns en bred politisk majoritet för att Billinge skola inte kan drivas vidare längre”.
      Formellt sett är det naturligvis rätt, riktigt och viktigt. Samtidigt ser jag att formalia inte är svaret på att ta hand den negativt kodade energi som kommer att visa sig både här och där framöver.
      Det blir som ett minfält där minorna må vara dolda i jorden men de försvinner inte. De måste röjas metodiskt innan skylten ”farligt område” kan tas ner.
      Vad tror du?

      Jag tror
      och jag har sett och upplevt (genom bl.a. ideellt arbete på flera av Eslövs skolor) hur forum baserade på uppriktigt lyssnande utan värderande ger bra förutsättningar för att släppa fram det bästa ur var och en och ur gruppen gemensamt.
      Skiljaktigheter får där förutsättning att ändras från att vara argument att slå i skallen på varandra - till komplement –delar av en helt ny typ av helhet.
      Med beslut taget EFTER uppriktigt lyssnande utan värderande får man både en helt annan verkställighet i beslutet i sig och en helt annan frihet. Man slipper att tassa omkring i minfältet vettskrämd att det kan smälla när som helst.
      OBS Uppriktigt lyssnande utan värderande är inte förenligt med, som man er på orden, att samtidigt värdera det som sägs eller tänka vad man själv tänker säga – vilket brukar vara det vanliga.
      Vad tror du om det!

      Så – äntligen – den stora frågan:
      Skulle du vara intresserad av och villig att vara med och skapa denna nya typ av forum för ”kommun” och ”bybor”?

      ....... och helst bara som en första början på ett ”Eslöv Tillsammans”……

      Med vänliga hälsningar
      Håkan Håkansson

      Radera
    3. Hej Håkan,

      Jag hinner inte svara på alla dina frågor, står mitt i matlagningen.

      Har jag bidragit till missförstånd? Säkert. Har jag missförstått någon? Hela tiden. Självklart ska man kämpa för att skolan ska vara kvar, om man tror att det är rätt. Jag har också kämpat i många frågor (och förlorat), både i politiken, privat och på jobbet. Sådant är livet.

      Lika självklart är det att den som håller käften stängd när något impopulärt ska beslutas kommer att vinna på det. I det aktuella fallet har vissa partier hävdat att om de fick bestämma skulle Billinge skola varit kvar. Ingen kommer ställa några kritiska frågor om hur det i så fall skulle gå till (de svårigheterna har jag belyst i tidigare blogginlägg).

      Det är dock inte min stil. Vi (folkpartiet) har en blogg därför att vi vill berätta hur vi har resonerat i olika frågor och kunna ha en dialog eller driva opinion. De flesta andra väljer bort det. Jag är säkert extra illa omtyckt av vissa Billingebor just av detta skäl. Det är öppenheten och engagemangets baksida naturligtvis.

      På din sista fråga, om jag skulle vara villig att vara med att skapa en ny typ av forum, så är svaret: Absolut! Kriteriet för att något sådant ska fungera är ömsesidig respekt och konstruktivitet. Det behövs däremot inga fler arenor där rektorers/tjänstemäns/politikers intellektuella kapacitet ifrågasätts. Det görs så gott redan idag.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Hej Daniel
      Jag tog bort mitt första svar till dig för att komplettera inte ta bort i det jag först skrev.
      Du har "fuskat med instruktionerna", jag ville ju ha din odelade uppmärksamhet - inte att du svarar och lagar mat på samma gång:-)!

      Tack för svar.

      När börjar vi?
      Vem vill du mer bjuda in?

      Vänliga hälsningar, Håkan

      Radera
    6. Håkan,

      Kontakta mig på daniel[snabel-a]rhodin[punkt]me så kan vi prata vidare efter semestrarna om det. Jag kommer vara bortrest fram till augusti.

      Radera
  2. Om man läser mailet som Sarimaria Yrjänä Anderberg skrivit och undertecknat med "Föräldrarna på BIllinge skola" så förstår jag att rektorn inte dök upp.
    "Flera föräldrar har uttryckt att din närvaro på avslutningen inte är någonting som önskas. Din närvaro skulle skapa en mindre bra stämning bland oss föräldrar och det i sin tur skulle påverka våra barn".

    Jag hade inte heller kommit dit utan personskydd.

    SvaraRadera
  3. Daniel Rhodin!

    Det är EN förälder som skrivit brevet! Låt inte denna förälder förstöra det sakliga som många av föräldrarna till barn på Billinge skola står för, som tillsammans med Eslövs Kommun vill göra Billinge skola till en attraktiv skola även för elever från andra kommuner.

    SvaraRadera