fredag 19 april 2013

Naturlig mat i förskola och skola


För en månad sen skrev jag en insändare (se nedan) i SkD angående att smöret i Eslövs förskolor och skolor har bytts ut mot margarin i och med den nya kostpolicyn som nu tagits i bruk. I onsdags tog jag upp frågan på nämndsmötet och "beslutet" blev att förvaltningen ska ta upp frågan med kostchefen.

Jag skulle bli förvånad om det kommer leda till någonting. Den rätta vägen tror jag är att nämnden helt enkelt fattar beslut om att det ska serveras smör i skolorna istället för margarin. Men vi får se.

Fler och fler föräldrar börjar bli tveksamma till livsmedelsverkets råd, som egentligen bara lett till att folk har blivit fetare och sjukare än innan de eminenta råden att vräka i sig ohemula mängder med kolhydrater och att byta ut naturliga fetter mot kemiskt raffinerade fetter.

Under alla omständigheter kommer jag följa frågan noga framöver. Barn och ungdomar ska serveras bra mat med så lite tillsatser som möjligt och då går margarin fet-bort, om ordvitsen tillåts.

Insändaren:
-------------------------------------------------------------

"Margarin framställs genom att emulsionera vatten med olja. Efter härdningen bleks och deodoriseras produkten för att ta bort färg och lukt. Därefter omestras produkten så att den är lagom hård och smälter vid samma temperatur som smör." - Wikipedia 

Margarin är en kemiskt raffinerad produkt med tillsatser av gelatin, stärkelse, betakaroten, konserveringsämnen, lecitin, mono- och diglycerider och aromämnen.

Enligt Svenska Livsmedelsverket (SLV) är margarin så mycket bättre för hälsan än smör. Jag tvivlar. Det vore förstås förmätet av mig att insinuera att jag vet mer om aktuell forskning på mat och hälsa än vad SLV gör, men ibland så måste man kunna ifrågasätta myndigheters "goda råd" enbart på grundval av att om resonemanget låter idiotiskt, så finns det en god chans att det faktiskt är idiotiskt.

Eslövs kommun har lanserat sin kostpolicy och gör tolkningen att ”näringsriktig” mat i praktiken innebär stopp för vanligt smör och in med den kemiska mixtur som kallas margarin. Många börjar dock ifrågasätta hur vettiga kostråden är, och det finns många nyare studier som visar att fettskräcken i själva verket är djupt överdriven.

Jag är som sagt ingen forskare, men jag vill inte att alla barn och ungdomar i Eslövs kommun ska tvingas äta margarin såvida de själva inte vill. Är det inte bättre att man själv får välja vad man vill bre på sin smörgås? Det är den linje som jag tänker driva i Barn- & Familjenämnden och jag hoppas att andra politiker ansluter sig till det.

Daniel Rhodin (FP)
2:e v. ordf Barn- & Familjenämnden

1 kommentar: