tisdag 25 oktober 2011

Östra skolans flytt

Uppdatering: Lena Emilsson (S) svarar på kritiken. Barn- & Familjenämnden har ingenting att säga till om när det gäller skollokaler får vi veta. Det är ju ett system som man i så fall kan ifrågasätta.

------

Föräldrar rasar mot beskedet att politikerna i barn- och familjenämnden vill flytta Östra skolans elever till det byggnadskomplex som ligger utmed Ringsjövägen, mitt emot Bergakiosken kan man läsa i dagens skånskan.

För några dagar sedan presenterade Skånskan Östra skolans nya lokaler. Rektorn Christer Hägerklint är både glad och tveksam, säger han. På denna artikel kommenterar även Fredrik Lundström (M), som sitter i gymnasie- & vuxenutbildningsnämnden att "igår blev det officiellt" med flytten. Implicit -han visste om det.

Allt detta sammantaget ger en bild av att den här frågan har diskuterats politiskt, och det har den säkert. Men i så fall enbart inom socialdemokraternas och moderaternas partier. Jag, som ändå är 2:e vice ordförande i barn- och familjenämnden har inte hört nånting om den här lösningen tidigare. Sist frågan diskuterades i nämnden var i samband med budgeten, och då var samtliga partier överens om att förorda en fortsatt utbyggnad av Källebergsskolan.

Det blir väldigt konstigt att ordföranden Lena Emilsson (S) som har ett uppdrag från nämnden att verka för en fortsatt utbyggnad av Källebergsskolan, ändå uppenbarligen driver en helt annan agenda när nämndsmötet är slut. För om det inte spelar nån roll vad nämnden beslutar så kan jag ärligt talat inte begripa varför jag eller någon annan ska kasta bort tid på att sitta där en hel kväll i månaden. Kaffe kan jag laga till hemma och sällskapet är inte självvalt.

I sakfrågan har jag som sagt inte fått någon information alls, utan får gå på det jag sedan tidigare känner till. Men jag ställer mig frågande till hur man ska lösa utemiljön för barnen. Det är dåligt med plats runt lokalerna att anlägga något vettigt. Det är ju verkligen inte några optimala lokaler för en F-6 verksamhet, men Östra skolans elever och personal är väl inte bortskämda nu heller direkt.

Jag är heller inte helt säker på att detta kommer gå obemärkt för Bergagymnasiets del heller. Att i ett sådant känsligt skede i Bergagymnasiets hårda arbete att vända trenden och att återupprätta statusen flytta in en F-6 skola på området tror jag inte är klok politik.

Jag är lika frustrerad som föräldern Linda Forslund att jag inte heller har fått chansen att diskutera och påverka i den här frågan.

Daniel Rhodin
2:e v. ordf Barn- & Familjenämnden

Tidigare inlägg om skolan:
Eslöv på plats 207 i årets skolkommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar