fredagen den 13:e maj 2011

Skolstollarna

Jan Björklund, vår utbildningsminister informerar idag om att skolk ska skrivas in i terminsbetygen. Däremot ska den informationen inte finnas med i slutbetyget.

Bakgrunden är förstås att föräldrar ska veta hur det går för sina barn i skolan. Detta får de veta på flera olika sätt; skriftliga omdömen, utvecklingssamtal, SMS/e-mail när barnen skolkar samt betyg. Jag tycker det är helt okontroversiellt, och en detalj i det stora hela. Jag tror inte heller att detta kommer ha någon avgörande effekt på mängden skolk, den information som föräldrar får samma dag som skolket sker är mycket mer effektiv. Men det är inte heller fel att sammanfatta terminens ogiltiga frånvaro och presentera tillsammans med terminsbetygen.

Som alltid när förändringar i skolan diskuteras, så har väldigt många människor väldigt mycket åsikter. Den här gången tycker jag dock att det har spårat ur alldeles fullständigt. Det är flera debattörer som har lagt väldigt mycket tid på att skriva en text som inte ens i grunden stämmer överens med förslaget som lagts.

Barn som skolkar gör ibland helt rätt, upplyser Torbjörn Jerlerup, Liberaldemokrat, helt okontroversiellt. Sen handlar resten av debattartikeln om hur hemskt det är att skolket nu ska stå i slutbetyget. Men herregud, människa - har du inte ens läst förslaget?! Det ska stå i terminsbetygen, men specifikt INTE i slutbetygen.

Lite mer balanserad är Lärarförbundets företrädare, som menar att skolk ofta har underliggande orsaker! No shit, Sherlock! Vilken tur att vi nu har rett ut detta, ogiltig frånvaro i terminsbetygen kommer alltså inte lösa alla problem.

Vissa andra personer, säkerligen i normalfallet helt vanligt funtade, är upprörda över att skolk inte går att definiera. JO, DET GÅR ATT DEFINIERA! Läs formeln: skolk = ogiltig frånvaro = frånvaro som inte är anmäld. Alltså, ibland undrar man ju...

Snyfthistorier om att det minsann ibland finns massa tragiska skäl till skolk har ju inget med sakfrågan att göra. Ingen har påstått att det bästa sättet att hjälpa barn som har det svårt hemma eller med mobbning är att skriva in skolk i terminsbetygen. Läs meningen en gång till.

Jag har respekt för att vissa personer ogillar att ogiltig frånvaro skrivs in i terminsbetygen. Men då får man också vara konsekvent och då bör man samtidigt vara emot terminsbetyg överhuvudtaget. Samt skriftliga omdömen. Även utvecklingssamtal torde vara minerad mark för denna åskådning, som motsätter sig att föräldrar får information om sitt barns skolgång.

Barn har skolplikt i det här landet. Det är föräldrarnas ansvar att barnen kommer till skolan och då måste skolan i gengäld ge information om barnet faktiskt kommer till skolan. Jag hade blivit mycket orolig om jag vet att mina barn har gått iväg till skolan men aldrig kommit fram. Detta vill jag veta på en gång, tex via SMS. Stor ogiltig frånvaro kommer ha påverkan på betygen, så en diskussion med sina barn runt terminsbetygen, omdömen och skolk är väl alldeles utmärkt.

Till sist; om man som förälder är helt ointresserad av att ens barn har skolkat massvis - strunt i att läsa den informationen då. Ignorera den helt. Det finns inget tvång för föräldrar att läsa terminsbetygen överhuvudtaget, ingen kommer hindra dig från att kasta kuvertet i soptunnan osprättat. Men jag föreslår att man tar tillfället i akt och diskuterar igenom saken istället.

Läs även:
Helena | Chefspappan |

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar