måndag 6 december 2010

SJ SJ gamle vän..

SJ får en bottennotering i mätningen Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Ingen är förstås förvånad efter allt strul som har varit med inställda och försenade tåg. Men SJ har även andra problem enligt min mening, vilket också förklarar varför andra tågoperatörer får ett betydligt högre kvalitetsindex än vad SJ får.

1. Biljettsystem
SJ har nog antagligen världens mest idiotiska prissättningssystem på sina biljetter. Köper man en biljett flera månader i förväg, så kan biljetten vara mycket billig (varför då?), sen stiger priset snabbt (varför då?) och slutligen släpps biljetter på auktion (varför då?) strax innan avgång. Vem, förutom studenter har lust och följa en auktion på biljetter?

2. Biljettsystem
SJ har nog antagligen världens mest idiotiska syn på sina kunders integritet när de gör biljetterna personliga. Varför ska SJ registrera människors resande? Jo, det angivna skälet är att eftersom SJ släpper biljetterna så billigt, så skapas en andrahandsmarknad för biljetterna, vilket SJ tycker är orättvist (de vill ju själva tjäna pengarna på biljetterna). Därför gör SJ det omöjligt att tex köpa en resa åt en kollega eller vän, såvida du inte har personnummer på samtliga resenärer.

3. Biljettsystem
SJ erbjuder resor som vanligt folk inte har en chans att betala. För oss som är fyra personer i hushållet är det alltid helt uteslutet att ta tåget när vi ska åka till släkten i Örebro. Vi med vanliga inkomster har inte råd att åka tåg, man måste ta bilen eller möjligtvis flyget av ekonomiska skäl. En ToR resa Lund - Örebro över en helg hamnar på bortåt 5000 kr för oss fyra, att jämföra med ca 1000 kr när vi åker bil.


Jag tror att den första åtgärden för SJ måste vara att göra sig av med den där träbocken Ulf Adelsohn (M). Sen kan man börja beta av de andra punkterna.

SvD | SKI | SvD | DN |

1 kommentar:

  1. 4. Biljettsystem

    För att kunna omboka eller få pengarna åter på outnyttjad biljett kräver SJ att resenären betalar extra i samband med köpet av biljetten. Självklart så borde man i stället få betala en mindre summa först i det fall man behöver omboka eller vill ha tillbaka pengarna på en outnyttjad biljett. SJ kräver således pengar för en tjänst som dom vet sällan eller aldrig utnyttjas av resenären. SJ är ingenting annat än ett spårbundet Ryanair.

    SvaraRadera