torsdag 18 november 2010

Nu får Hanne Kjöller dra på sig dumstruten

Hanne Kjöller, ledarskribent på "liberala" DN vill införa flickskolan igen. Finalen i ledaren lyder:

"På samma sätt som musik- eller matematikbegåvade har specialskolor för att inte hållas tillbaka av mindre begåvade klasskamrater, borde väl flickor kunna få en specialskola för att slippa hållas tillbaka av mindre begåvade och mer störande pojkar."


Jag kan inte låta bli att fråga mig om Hanne har fått en tillfällig kortslutning i hjärnkontoret eller om jag först nu blir fullt medveten om hennes tankegåvor. Det är för det första inte tillåtet för friskolor sortera ut elever baserat på kön, och i alla omständigheter vore det oerhört olämpligt. Tänk om Hanne skulle använda samma resonemang för exkludering av "mindre begåvade" på andra grunder än just kön.

Hanne ger sig på en skruvad version av jämställdhet och flickors rätt att utvecklas. Vilket blir ännu mer idiotiskt om man känner till hur det faktiskt ser ut i skolan. Killarna är de verkliga förlorarna i den svenska skolan, inte tjejerna, vilket har varit en trend under mycket lång tid. Tittar man på meritvärdet för pojkar respektive flickor i nionde klass (2010) så framgår tydligt att i alla kommuner förutom 3 st så presterar flickor väsentligt bättre.

Meritvärdesjämförelse mellan pojkar och flickor.
Varje punkt utgör pojkars och flickors resultat i en kommun.  

Är det ett problem att pojkarna är störande i klassrummet? Ja, i precis lika stor utsträckning som när det är tjejerna som stör. De som drabbas hårdast av en skola som inte lyckas hålla någotsånär ordning på lektionerna är just pojkar med sämre förutsättningar från början. Arbetet med attityder och könsroller måste börja tidigt (redan i förskolan) och detta kommer gynna pojkar och flickor, kvinnor och män lika mycket.

I diagrammet ovan skiljer det så mycket som 70 meritpoäng mellan flickorna och pojkarna i den "värsta" kommunen (Övertorneå), Eslöv är markerad med en orange triangel på 29 meritpoäng till flickornas fördel. De tre kommunerna som avviker på så sätt att flickorna faktiskt presterar sämre än pojkarna är Grästorp (-12), Dals-Ed (-10) och Arjeplog (-2).

Jämställdhet och jämlikhet börjar i skolan, inte sortering och exkludering enligt Kjöllers recept.

4 kommentarer:

  1. Håller med fullständigt. Vi måste trycka på för att genuspedagogiken ska utvecklas och användas på förskolorna så att både flickor och pojkar slipper hämmas av könsrollerna. Pojkrollen är trängre och hämmar pojkarna och det får konsekvenser av sämre möjligheter i skolan. Detta måste upphöra och det görs inte av sortering och exkludering. Bra skrivet Daniel!

    SvaraRadera
  2. "Jämställdhet och jämlikhet börjar i skolan, inte sortering och exkludering enligt Kjöllers recept." .... men folkpartiets lilla egna recept på att förbjuda burka i skolan, hur ställer du dig till det? Om vi nu ska prata jämlikhet.

    SvaraRadera
  3. Menar du att det skulle vara jämlikt att tillåta burka i skolan? Det finns en poäng med att rektor kan besluta om vissa ordningsregler i skolan, annars skulle anarki råda. Jag kan verkligen inte se någon motsättning mellan det jag skriver och möjligheten för rektor och skola att sätta upp vissa regler för att alla ska trivas.

    SvaraRadera
  4. En liberal kommentar:
    Anarki är den samhällsform som ställer högst krav på sina medlemmar. Den kräver nämligen att alla ska ta absolut ansvar för sina handlingar och ord, och vad de kan leda till. Hoppla!
    FP ligger nog väldigt långt från anarkistiska principer, med sina ständiga och motsägelsefulla utspel om skolan. Det ska fan vara lärare nuförtiden när man om morgonen aldrig kan vara säker på vad FP har kommit med för stolleprov som påverkar dagens arbete...

    SvaraRadera