tisdag 5 oktober 2010

Visst ställer vi upp för rörelsen

Den nya Riksdagens första beslut fattades idag, val av talman. Mycket kan sägas om Sverigedemokraternas penibla uppträde och de rödgrönas fadäser med kisspauser mitt under voteringen, men jag lämnar det därhän nu.

Thomas Bodström, denne tusenkonstnär, guldpojken och den socialdemokratiska rörelsens alldeles egna påläggskalv. Bodström, som vid sidan av att sitta i riksdagen och dess utskott, både sitter i styrelser, skriver (usla) deckare, kyrkofullmäktige, praktiserar som advokat och gud vet vad mer han hittar på en normal arbetsvecka. Han väljer alltså bort riksdagen för att åka till USA, precis som han för övrigt gjorde mitt under brinnande valrörelse. "Jag har full förståelse för att Thomas Bodström befinner sig i USA med sin fru och sina barn", säger Mona Sahlin på en direkt fråga om varför han inte är närvarande.

På vilken annan arbetsplats som helst, i vilket annat parti som helst hade Bodström blivit ombedd att ta sitt pick och pack och dra. Men inte i dagens socialdemokrati. Jag tror att detta är ett av tusentals indicier på att socialdemokratin verkligen behöver ta chansen i denna mellanvalsperiod att omdefiniera sig själva i grunden.

Expressen | Aftonbladet | Aftonbladet | Sydsvenskan |

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar