fredag 17 september 2010

Obefogad (S)jälvgodhet

I Skånskan idag har Lena Emilsson (S) en insändare om att "Rhodin (FP) är inte trovärdig" (klicka på bilden för större version). Eftersom jag inte har möjlighet att få in ett svar innan valdagen så svarar jag här istället.

Lena Emilsson börjar med "Daniel slänger sig med en massa siffror som är svåra att kommentera". De siffror som avses här är betygsresultat, kostnader per elev och behörighet till gymnasiet. Lena, om du hade varit det minsta intresserad av att analysera ditt totala misslyckande som ordförande inom Barn och Familj, hade du kanske också orkat klicka in på www.skolverket.se och www.skl.se för att ta del av statistiken hur det ser ut i Eslövs skolor.

Som en liten hjälp till Emilsson (S), här är
resultatet av dina "kvalitetsförbättringar"
Jag och Folkpartiet har många förslag om skolan. Lena Emilsson och sossarna har inga förslag om skolan. Det verkar ganska konstigt att försöka vända mina ambitioner mot mig. "Nej, du har snällt röstat med våra förslag", säger Lena Emilsson (S). Men jag sitter inte i BoF ännu, Lena. Visste du inte det?

När det gäller finansieringen så var jag väldigt tydlig på den punkten i intervjun; i första hand ska tillkommande budgetutrymme användas, om detta inte räcker för att ha en bra skola och en anständig omsorg om våra äldre så kan man inte utesluta att en skattehöjning är nödvändig. Den politiker som kategoriskt utesluter skattehöjningar är inte seriös.

Det är bra att skolan äntligen debatteras i Eslöv. Synd bara att Lena Emilsson (S) inte i sak bemöter de förslag jag kommer med. Om nu (S) också är beredda att tillskjuta mer pengar till skolan, varför inte välkomna att vi vill göra detsamma?

Läs alla andra inlägg jag skrivit om Eslövs skolor

Grundskolan i Eslöv - En uppdatering
Bergagymnasiet, studieresor och lite annat
En angelägen rättvisefråga
(S)jälvtillräcklighet
Egen dator till lärarna
Diskussion om gymnasieskolan i Eslöv (del 2)
Diskussion om gymnasieskolan i Eslöv (del 1)
En rejäl satsning på en modernisering av gymnasieskolan
En grundskola i fritt fall
Betygsinflation
Grundskolan i Eslöv - En statistisk analys
Ska vi prata om grundskolan i Eslöv?
Ett stort steg i rätt riktning
Ingen ska behöva vara rädd för att gå till skolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar