måndag 12 april 2010

FP vill stärka barnens rättigheter i Eslöv


På medlemsmötet den 5 april antog Folkpartiet Eslöv ett handlingsprogram för barnens rättigheter. Bland annat kommer partiet driva frågor om att inrätta en lokal barnombudsman, stärkta resurser för elevhälsovård och rätt till 25 timmar i veckan på förskolan istället för dagens 15 timmar för sjukskrivna, arbetslösa eller de som är föräldralediga med annat barn.

En lokal barnombudsman ska säkerställa att barns rättigheter tillgodoses och kontinuerligt granska förskolans, skolans och socialtjänstens handläggning när det gäller barn.

- Barn i behov av samhällets stöd är särskilt utsatta och det behövs någon oberoende som kan granska hur vi följer FNs barnkonvention i kommunen. Vi behöver se på barns behov som en rättighetsfråga, inte en budgetfråga, säger Solweig Lewin (FP), andranamn på folkpartiets lista till kommunfullmäktigevalet i höst.

Utökad rätt till den pedagogiska verksamheten i förskolan till 25 timmar i veckan.
- Det handlar om barnens rätt till socialt umgänge med jämnåriga och rätt till det pedagogiska innehållet i förskolan. Här måste vi skilja på barnomsorg, som är en service för föräldrar och den pedagogiska verksamheten som borde vara en rättighet för barnet, säger Solweig Lewin (FP).

Varje skola ska ha tillgång till kurator och skolsköterska, där det även finns tid att vara ute bland eleverna.
- Vi ser hur elevhälsovården nedmonteras bit för bit av besparingsskäl. Detta är särskilt allvarligt för ungdomar i tonåren då många har frågor om kroppen och själen som man kanske inte vill prata med mamma och pappa om, säger Solweig Lewin (FP).




Läs handlingsprogrammet här:

3 kommentarer:

  1. Daniel! Jag hittar inte i en hast din e-mail. Skriver därför här. Läste just din liberala vision på Liberati (tagen från Nu). Jag kommer nog att på ngt sätt publicera den hos mig. Du skriver som om det vore jag... och jag har nog åstadkommit snarlika texter några ggr under mina fp-decennier.

    Det är bara synd att det inte ligger till grund för folkpartiets politik (inte längre).
    När dessa tankar präglade folkpartiet behövde man inte göra sig lustig över tillägget "liberalerna". Fp var liberalt. Behövdes precisering så var det "socialliberalism" som var den rätta etiketten.

    Det var faktiskt inte så länge sedan, men det känns väldigt länge sedan! Och DET känns bittert.
    Men skönt att det ändå ännu finns en del liberaler som inser vad liberalism är. Till och med inom fp.

    SvaraRadera
  2. Det hedrar mig att du gjorde dig omaket att skriva dessa vänliga ord.

    Du kan nå mig på daniel.rhodin(at)liberal.se

    SvaraRadera