måndag 14 september 2009

Sjung höghastighetstågens lov

Jag älskar snabbtåg! Finns det något coolare än att fara fram i 300+ kilometer/h och ta sig mellan Sveriges största städer på ett par timmar? Jättehäftigt som sagt.

Det är därför det känns lite förmätet att gnälla över förslaget när jag vet att höghastighetstågen bör lovsjungas i klimatkrisens namn. Men ändå.

För man ska nog akta sig för att låta diskussionen handla om man VILL ha höghastighetståg eller inte. Är det gratis så vill jag också väldigt gärna ha det. Men nu är det inte gratis, en mycket blygsam uppskattning säger 125 miljarder kr. En mer realistisk bedömning är nog en halv gång till så mycket. Det vore en byggnation som helt saknar motstycke i Sverige.

Så mycket pengar tvingar naturligtvis undan andra viktiga och relevanta satsningar, exempelvis på pendeltåg, nödvändiga motorvägsbyggen och förbättrad gods- och persontrafik. I Skåne står vi framför ett alltmer uppenbart behov att satsa på en överfart mellan Helsingborg-Helsingör.

Utredaren har inte belyst (och heller inte haft uppdraget att belysa) den mest samhällsekonomiska investeringen man kan få för 200 miljarder, den har enbart belyst höghastighetståg och kommit fram till att det är knappt samhällsekonomiskt lönsamt. Dessutom föreslår utredningen att regioner och kommuner ska medfinansiera bygget vilket kommer dränera mindre kommuners skattkistor å det grövsta, för en utgift som egentligen är statens.

En sak är säker - det här är en fråga som behöver belysas ur betydligt fler synvinklar innan beslut tas.



2 kommentarer:

  1. Tja, visst, det kostar mycket, för mycket.
    Vad annat måste inte då anstå. Utgå.
    Här uppe i norr behövs (ja, behövs!) Bothnia-banan, Norrbothnia-banan. som knappast kostar ens en tiondel.
    Och som faktiskt inte är till för att frakta folk (inte i första hand), utan för att frakta nödvändigheter, exportvaror etc.
    Här uppe i norr har vi ju mkt som är viktigt för Sverige, dock ej folk. Gissar att vi som bor här är tvungna att åka bil eller flyg. Även med en Norr-Bothniabana.
    Vi är ju inte så många...

    SvaraRadera
  2. "helt saknar motstycke" - säkert?

    Jag skulle vilja påstå att (alldeles oaktat eventuella åsikter om höghastighetsbanor), att bygget av stambanorna är åtminstone ett ungefärligt motstycke.

    Nu är det ju ett tag sedan det gjordes, men i mitten på 1800-talet gick enorma summor till järnvägsbyggen. Oklart hur jämförbara de är med Götalands- och Europabanan i omfattning, jämfört med exempelvis BNP, men att det i alla fall är ungefär samma härad tycker jag inte verkar otroligt.

    SvaraRadera