fredag 4 september 2009

SJ:s ledning = Begåvningsreserven

SJ inför nu legitimationskrav på tågen. Tanken är att de ska skydda sitt usla biljettsystem från "fusk". Eftersom det är så dumt utformat så kan folk köpa upp de tidiga biljetterna för att sedan sälja dem på tex blocket. Att detta skulle hända hoppas jag att SJ förstod redan när man införde systemet. Säljer man en resa värd 1000:- för 200:- så kan man ge sig själva faderulingen på att någon kommer köpa biljetten för 200:- och sen sälja den med förtjänst. Det är ju inte att beteckna som fusk, utan sunt förnuft. Och det är just denna vara som brister i SJ:s ledning.


1954 infördes den nordiska passunionen som gjorde att alla nordiska medborgare fritt kan resa inom Norden utan att visa legitimation. Sedemera gick vi med i den Europeiska Gemenskapen som gjorde att vi kunde resa fritt i Europa utan pass.


2009 väljer alltså STATENs järnvägar att kräva pass av alla resenärer. Behöver verkligen STATENs järnvägar denna information, frågar man sig?


Man kan redan höra stöveltrampen av Herr Konduktör som med myndig stämma gastar "PAPIEREN BITTE".

Hur ska de hantera den som glömt sitt leg? Kasta av dem från tåget trots giltig biljett? Ringa till polisen för omedelbar häktning? "Personen hade inte sina papper på sig, och detta är förbjudet enligt STATENS järnvägars lag".


Den totala okänslighet som SJ visar inför den rasande debatt vi har haft de senaste åren om skyddet för den personliga integriteten är förbluffande.

Det bekräftar det som vi alla innerst inne redan visste: SJ:s ledning är idioter.

SvD | SvD | SvD | DN | DN | SDS

5 kommentarer:

  1. Tror du att du skulle få följa med SAS utan leg också ?

    Flyget har under en massa år krävt leg för att få åka. Biljett + inget leg = ingen resa med flyg.

    Många rederier har också infört leg för att få komma ombord.

    SvaraRadera
  2. håller med föregående. Om du störs så mycket av legitimationskoll så kanske du bör undvika tåg. Det finns inget tågtvång och därav blir ingen "kränkt" mot sin vilja. Redan nu kan de efterfråga leg åker på tex ungdomskort med ett äldre utseende...

    SvaraRadera
  3. Det är väl en stor skillnad på ålderskontroll och att ha ett system där människors resemönster loggas och studeras.

    "Tågtvång", nej det finns ju inte. Precis som det inte finns internet-tvång, eller telefon-tvång, eller gå-ut-på-stan-tvång.

    Men det betyder ju inte att man ska behöva acceptera kartläggning. Tvärtom borde staten skydda oss mot kartläggning, såvida det inte är absolut nödvändigt.

    SvaraRadera
  4. Tycker snarare att det är i ditt partis ledning och riksdagsledamöter man hittar begåvningsreserven, som sopan Nina Larsson som skrivit debattartikeln om SJ:s personliga biljetter.

    Det säger så jävla mycket om den politiska klassen: skiter i om de vanliga får billigare biljetter, bara någon redan egenhändigt nedskjuten princip inte rubbas. FRA är ett hot inte bara mot integriteten utan även mot demokratin, och det är Folkpartiet i högsta grad för. Hycklare!

    Nina Larsson har riksdagslön på över 50 papp och får ändå de flesta av sina resor betalda av oss skattebetalare som får sitta och skumpa fram på äckliga intercitytåg och långsamma swebus!

    Jag tar en personlig biljett vilken dag som helst för billigare resor!

    SvaraRadera
  5. Man kan inte bara klaga! Hur ska det lösas då?! Tycker legitimationskontroll är utomordentligt. Fast politik kanske handlar om att svärta ner andra utan att komma med egna lösningar.

    SvaraRadera