torsdag 17 september 2009

Ringsjö energi på 72:a plats

Jag har, liksom många andra, reagerat på att Ringsjö Energi använder sig av negativ avtalsbindning av sina befintliga kunder, dvs om du inte aktivt förnyar ditt avtal så kommer du få det dyraste avtalet, ett så kallat "grönt rörligt elpris".

Hade det varit ett privatägt bolag, så hade jag låtit bli att kommentera (marknadsekonomin kommer till slut korrigera missförhållanden). Men nu är det så att Eslöv är delägare i Ringsjö Energi (genom vårt ägande i Lunds Energikoncernen). Och då blir ju saken förstås en annan.

Kommunalt ägda bolag, som konkurrerar på en fri och öppen marknad, och som inte tjänar den kommunala allmännyttan är en styggelse i sig. Men när de dessutom inte uppträder på ett öppet och schysst sätt så blir jag upprörd. Det minsta man kan begära är en hög etik och moral.

Mina två huvudsakliga invändningar när det gäller kommunala bolag, rent generellt, är följande:

1) Kommunalt ägda bolag får ofta tillgång till kommunal borgen, vilket de kan låna pengar billigare än vad de annars kunnat göra. Detta är en skattefinansierad konkurrensfördel.

2) De kommunalt ägda bolagen har politiker i sin styrelse. Att ha politiker i styrelsen för ett bolag är egentligen bara användbart de gånger man vill bygga någon kontroversiell anläggning nånstans, för då har det politiska systemet redan blivit masserat av bjudluncher och arvoden innan bygglovet ska upp i nämnden. I övrigt är det förstås en ren katastrof. Vad i hela friden vet Eslövs och Lunds politiker om energimarknaden? Just det, inte ett skit. Och då vankas urdåliga beslut.

Slutligen, en prisjämförelse: Bor du i en villa i Eslöv och förbrukar 20 000kWh/år så hittar du billigaste elen (rörligt elpris) på Göteborg Energi för 88.19öre/kWh och en totalkostnad på 17638kr/år. Ringsjö Energi kommer först på 72(!) plats med 95.26öre/kWh och en totalkostnad på 19053kr/år.


Det innebär alltså att samma el, från samma kraftverk, samma spänning och frekvens kostar dig dryga 1400 spänn mer om året på Ringsjö Energi än vad det behöver göra.

Ringsjö Energi är fria att sätta sina egna priser. Men glöm inte bort att konsumenterna också är fria att sluta avtal med en annan leverantör.

7 kommentarer:

  1. Måste bara kommentera ditt inlägg eftersom det innehåller direkta sakfel. Du blandar ihop tillsvidarepris med rörligt elpris. Rörligt elpris är det elpris som varit fördelaktigast under de senaste 3 åren, och det är det avtalet du får hos RE när ditt avtal går ut, och du inte själv gör ett eget val. Andra energibolag ger dig tillsvidarepris, och det är det i särklass dyraste avtalet. Skilj på äpple och bananer. Jag hittar Ringsjö på 7 plats vad gäller rörliga elpriser.//Jeanette

    SvaraRadera
  2. Då måste jag nog be dig kolla igen. 20000kWh, villa, rörligt elpris: Göteborgs Energi på 1:a plats, Ringsjö Energi numer på 92:a plats.

    Dvs under samma förutsättningar.

    SvaraRadera
  3. Jag tittar igen, fortfarande plats nr 7. Rörligt elpris 1 år, villa 20 000 kWh. Använder elpriskollen.//Jeanette

    SvaraRadera
  4. Använd inte elpriskollen, den hittar inte de bästa avtalen. Använd www.elskling.se (som jag för övrigt länkade under texten "Kolla här:")

    SvaraRadera
  5. Jag har varit inne och kollat på elskling.se och jämfört rörligt elpris med bytesrätt och där hittar jag ringsjö energi på 32:a plats, vill jag däremot ha rörligt elpris utan bindningstid ligger ringsjö energi på 45:e plats. Du får ju kolla efter rätt avtalsform om du nu vill kommentera! //Anna

    SvaraRadera
  6. Jättetrevligt att Lunds Energis anställda är här och kommenterar!

    Min poäng var att man ska se över sina elavtal så man får bästa pris. Det har ni väl inget emot antar jag?

    SvaraRadera
  7. Hej igen! Om det nu råkar vara som så att jag är anställd på Lunds Energi, så har det inte något med mitt inlägg att göra. Jag är själv en elkonsument! Det enda jag tycker är att om du ska skriva om något så borde du vara mer påläst. Jag brukar inte kommentera saker jag inte är insatt i förrän jag är påläst. Det är nämligen en verklig stor skillnad på tillsvidarepris och rörligt pris. Tillsvidarepris är det pris som är i särklass dyrast. Vi har valt att lägga kunden på ett rörligt pris, det kan du väl inte påstå är fel? Istället för 69,50 öre/kWh så får kunden priset för vad den kostade föregående månad (augusti månad 46,75 öre/kWh). Det kallar inte jag att lura kunden i alla fall.
    Jag är ledsen att kanske göra dig besviken, men givetvis är vi inte på något sätt emot att kunder ser sig om hos andra bolag, om det nu är priset som styr. Det finns ju andra mervärden som man kanske också är intresserad av än just bara priset. Det är helt upp till vad kunden vill betala för. Ringsjö Energi är ju som sagt ägt av kommunen, vilket innebär att vår vinst går tillbaka till våra ägare, som bland annat är just Eslövs kommun. Vi är även med och sponsrar en del av våra föreningar i Eslöv och Hörby, vilket innebär att många av ungdomarna kan utöva sina idrotter o s v. Det har kanske gjort att vi har förhindrat att en del ungdomar kommer fel här i livet. Vi tänker mycket på vår närhet till kunden, vi har ju kontor i kommunen och tar gärna emot besökare. Vi brukar vara med och sponsra olika events som händer i Eslöv och Hörby. Det tycker jag i alla fall är guld värt!

    SvaraRadera