onsdag 10 juni 2009

Kan vi lita på kommunens krisledning?

På kommunstyrelsen sist så kom frågan om en ny telefonilösning i kommunen upp. Tanken är att man ska gå över till IP-telefoni för att spara pengar. Och spara pengar vill man förstås göra.

Men det finns ju fler aspekter på ett telefonisystem än kostnaden. Några exempel:

- Vad krävs av nätet för att säkerställa god funktion och ljudkvalitet även under hög last?

- Då kommunen är en krisledningsmyndighet så måste framkomligheten via telefon alltid fungera, annars fungerar inte krisledningen. Är detta säkerställt i det föreslagna IP-telefonisystemet?

Som synes de viktigaste frågorna jämte kostnaden - så självklart är dessa frågeställningar belysta i utredningsmaterialet... Eller?

Nej, just det. Det finns inte ett ord sagt om dessa kritiska aspekter i förstudien. När jag påpekade bristen på analys för redundans och funktion vid krislägen så fick jag svaret av socialdemokraterna: "Det löser vi vid upphandlingen". Visst, andra kommuner med IP-telefoni kanske har löst denna fråga redan, men det vet ju inte vi nåt om. De kanske - i likhet med Eslöv - helt har glömt bort den aspekten.

Det klart, man kan ju lösa allt vid upphandlingen. Men då behöver man ju inte göra en förstudie heller.

Nej, en återremiss i kommunfullmäktige vore det vettigaste. Utredningsmaterialet för nytt telefonisystem i Eslöv är nämligen undermåligt.

SkD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar