torsdag 11 juni 2009

Flygstaden - dödstöten för centrumhandeln?


På Miljö- och Samhällsbyggnads-nämnden (MoS) sammanträde igår så återremitterades ärendet. Tony Hansson (S) kommenterar det hela på sin blogg.

Det handlar om ett handelsområde i östra Eslöv, vid Statoil-rondellen på 25 000 kvm för dagligvaruhandel (bl.a livsmedel) och sällanköpshandel (vitvaror, elektronik, kläder).

Mina synpunkter på projektet är följande:

1. Det finns en stor risk att centrumhandeln påverkas mycket negativt av etableringen. Som jämförelse så är Nova i Lund på 24 000 kvm. Detta är alltså ett jätteområde som kommer rymma väldigt mycket handel. Centrumhandeln i Eslöv utarmas mer och mer för varje år. Socialdemokraternas recept för att motverka ett utdöende centrum är alltså att dels tillåta ett "Eslövs-Nova" utanför staden samt att införa parkeringsavgifter i centrum. Personligen tror jag att det blir dödstöten för ett levande centrum.

2. Jag tycker att MoS har börjat i fel ände. Istället för att utgå från Eslövs förutsättningar och tittat på hur man får en långsiktigt god utveckling så är Flygstaden ett beställningsjobb genomtryckt i förvaltningens kvarnar på rekordtid utan möjlighet till kontemplation. Ärendet Flygstaden äger många likheter med hur ärendet kraftvärmeverket i Örtofta hanterades.

3. För några månader sen sa kommunfullmäktige ja till ett handelsområde i Gårdstånga på ca 40 000 kvm. Behöver Eslöv verkligen ytterligare ett handelsområde så nära centrum?

Jag tycker dessutom argumenten för handelsområdet haltar - det framställs som att det är viktigt att Eslöv tar tillbaka en del av den handel som sker utanför kommunen. Varför skulle detta vara så viktigt egentligen om vi samtidigt måste offra centrumhandeln? Självklart gynnar det de handlare som etablerar sig i Flygstaden, men gynnar det nån annan? Gynnar det medborgaren? Handelsutredningen visar på potentiellt stora intäktsbortfall för befintliga handlare. Man behöver ju inte vara Einstein för att begripa att många butiker i Eslöv idag ligger på gränsen för lönsamhet.

Jag tror att det hade varit en bättre idé att satsa pengarna på en centrumsatsning istället, för Flygstaden kommer generera en stor kostnad för Eslövs skattebetalare. Vad tycker du, kära läsare? Ska vi tillåta byggnation av Eslövs Nova?

7 kommentarer:

  1. Det här med köpcenter är naturligtvis förbaskat tråkigt för centrumhandlare, det kan t.ex. handlarna i Landskronas centrum
    intyga. Hade dom fått bestämma så hade Center Syd nog aldrig kommit till. Men för vem finns affärerna till egentligen? Jo kunderna såklart, och om kunderna vill ha köpcenter så är det deras behov man tillfredställer. Enkel logik. Givetvis är det beklagligt att det sker på bekostnad av centrumhandlarna, men den typen av utmanövrering sker hela tiden i takt med att kommersen evolverar. Visst är det charmigt med en levande centrumkärna där man på sommaren kan ta god tid på sig och vandra omkring och titta i skyltfönster, stanna till vid bagarn, låssmeden och skomakaren, men personligen har jag sällan tid med detta. Jag vill som många andra ha allt detta och lite till på samma ställe med skydd mot regn och slask. Jag vill in och roffa åt mig de varor jag vill ha, det ska vara enkelt att parkera, gärna familjeparkering som på Novalund så man slipper att trängas när ungar ska in i barnstolar. Vill man byta en blöja ska det vara enkelt att gå in i ett fräscht skötrum, sen när det är matdags, ja då finns allt på plats utan mankemang. Jag tror också att det blir dödsstöten för många handlare, men är det verkligen viktigare att hålla handlarna om ryggen än att tillgodose kundernas önskemål? I think not.

    Att införa parkeringsavgifter i centrum förstör givetvis ännu mer för centrumhandlarna, det var en riktigt sopdålig ide vare sig man gillar köpcenter eller inte.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Eslöv är för litet för ett köpcentrum, då får vi en död stadskärna. Lund är tillräckligt stort att bära både centrumhandel och ett stort köpcentrum - men det dröjde många år innan man gav tillstånd att bygga Nova - just av detta skäl. Men så är också Lund 5 gånger större än Eslöv.

    Inom 30 minuter kan en Eslövsbo ta sig till både Center Syd, Nova, Malmö nordöst och Burlöv Center. Lund ska bygga ut Gastelyckan med 40 hektar handelsområde. Så det är ingen som blir utan möjligheten att gå till ett köpcenter även utan Flygstaden.

    SvaraRadera
  3. Jag tror du har rätt. Eslövs centrumhandel kommer att dö om det blir köpcenter. Närheten till andra kommuners köpcentrum är naturligtvis bra för Eslövsborna, men är det bra för skatteintäkterna i den egna kommunen? Nu har inte jag läst någon utredning, men finns det ingen som har räknat på hur ett ev. köpcenter påverkar skatteintäkterna? Ett stort plus (?) då många Eslövsbor väljer att handla i egna kommunen när de vill åka till köpcenter, ett litet (?) minus när centrumhandeln dör ut. Sen finns det givetvis andra värden med en levande stadskärna, men det är svårt att sätta kronor och ören på.

    SvaraRadera
  4. Tja, det beror ju på förstås. En nettotillväxt i arbetstillfällen ger ju kommunen pengar såvida de anställa bor i kommunen. Men inköpen i butiken och den vinst som detta genererar hamnar inte i kommunkassan (såvida det är aktiebolag).

    SvaraRadera
  5. Nä just ja, det har du rätt i. Då är ju frågan (precis som du säger) varför det är så viktigt att vi tar tillbaka den del av handeln som sker utanför kommunen.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker man skall titta på vad som har hänt i Lunds centrum efter att man byggde Nova Lund. Idag är man kanske inte så positiv i Lunds centrum till Nova Lund längre för det har inte varit positivt. Frågan är om vi vill ha samma utveckling i Eslöv? Vad säger medborgarna? Om jag inte är fel på det så är Lunds kommun emot Flygstaden. Kanske för de vet vad som har hänt i Lund.
    Jag tycker man skall lägga korten på bordet och se vad har hänt i de orter där man har byggt köpcentran. Har det varit positivt?

    SvaraRadera
  7. Perfekt så slipper hörby o höörs folket köra till nova räcker man kör till eslöv o dessutom miljön.

    SvaraRadera