lördag 20 juni 2009

Antipati, sympati, piratparti

Uppdatering: Nu har jag hittat Camilla Lindbergs (FP) blogg. Kolla vad hon skriver på årsdagen av omröstningen.

Det är ett år sedan FRA-lagen röstades igenom i riksdagen. Jag hade tagit ledigt från jobbet och spenderade både semesterdagar och pengar för att ta mig upp till Stockholm för att demonstrera mot FRA.

Den här dagen var surrealistisk på något vis. Jag lyssnade på debatten i kammaren, där fanns liberaler som gick upp och avfyrade förklaringar på varför den hemliga underrättelsetjänsten, utan någon som helst kontroll, behöver övervaka varenda medborgare i detta land. Tro mig när jag säger att det fick mig att må fysiskt illa. Jag såg några hycklande sossar som såg att det var opportunt att vara emot.

Vänsterpartiets Alice Åström gick upp i talarstolen och höll ett lysande anförande som träffade mitt i hjärtat. Alice var utan tvekan det klarast lysande liberala ljuset i kammaren den dagen.

Jag såg Fredrik Federley och Tolgfors' regisserade framträdande som drog ett löjesskimmer över riksdagen. Ja, det var i sanning hycklarnas eget lilla paradis där nere.

Det var då jag insåg vidden av hur själlösa partierna har blivit. För ett par decennier sen hade liberaler spräckt regeringen om det hade behövts. Nu valsade man med och såg till att hålla truten - för de som öppet förvarade sitt ställningstagande fick motstå oerhört mycket hårda ord.

Det var då jag insåg hur viktigt det är att själv ta en aktiv roll i politiken, för att på sikt rensa ut politiska broilers som saknar nerv och själ. Många gjorde tvärtom och lade sitt engagemang på hyllan. Jag har full förståelse för detta ställningstagande. Själv har jag många gånger tänkt detsamma.

Jag har skrivit spaltkilometer om FRA. Jag har läst spaltmil. Jag orkar inte ens i detta inlägg beröra varför FRA är så fundamentalt fel i en demokratisk rättstat. Jag försöker inte ens driva det här inlägget mot en poäng, jag låter bara lite av den förlamande uppgivenheten pysa ut lite.

Egentligen vill jag bara välkomna Piratpartiet in i skaran av politiska partier. Jag är glad att PP så tydligt kammade hem väljarnas stöd i EP-valet och knäppte alla andra partier stenhårt på snoken. För det var precis som Sverige behövde. Borgerligheten behövde ett par ordentliga örfilar för att vakna ur sin apati i integritetsfrågorna. Jag ler i mjugg när de liberala partierna nu "välkomnar" PP till sin grupp - för det är ju just liberalerna som skapat den hemlöshet som möjliggjorde PP:s framgångar.

Piratpartiet - tack för att ni finns. Tack Christian Engström, Rick Falkvinge, Emma Opassande och Anna Troberg för ert lobbyarbete. Tack HAX, FarmorGun och MinaModerataKarameller för att ni otröttligt producerar knivskarpa analyser. Hoppas PP fortsätter växa tills borgerligheten förstår att integritet, yttrandefrihet och meddelarfrihet inte är nåt man dagtingar med ostraffat.

Kan man skönja en vändning ännu? Vi får se.
SvD | SvD | SvD

5 kommentarer:

  1. Kampen på gatan
    Jag känner någonstans att i kriget/slaget borde vi gruppera oss, ge utlopp för dom "rebellgrupper" vi har i partiet.
    Offentliga debatter i den fysiska tillvaro, demonstrationer..att överhuvudtaget synas fysiskt.
    Till skillnad från dom etablerade partierna i kommunen vill jag att vi finns även mellan valen.
    Då ska vi påminna och informera människor om vad som händer i Sverige, om mänskliga rättigheter och vilka möjligheter som fortfarande finns för dom att göra något konkret.

    Jag har en förhoppning om att från augusti i år ha ett lila partytält stående på torget i Vara 1-2 dagar i veckan.
    Ett partytält för frihet, demokrati och information.

    Vi måste göra mer än att bara debattera och ha synpunkter på internet.
    Alla är inte på nätet.
    Vi MÅSTE även överföra debatten på internet även till gatorna, till människorna.
    Det är från människa till människa som den faktiska förändringen kan gå vidare.
    Och för att beröra etablessimanget måste dom uppleva ett reelt motstånd/hot mot sin existens.
    Det finns redan ett hot mot dom på internet.
    En förstärkning av det hotet och motståndet måste komma från det svenska folkdjupet.

    Det är mångfalden och den gemensamma insikten som förändrar världen.

    Detta är kanske inte rätt sätt för alla att göra, men för mig är det så.
    Var och en gör som man känner man själv...det viktiga är ändå att vi gör något.

    Vi pratar om att vi piratpartister är en folkrörelse.
    Låt oss då sätta folk i rörelse.
    Det både behövs och är nödvändigt för att vi ska stoppa vansinnet som sker, både här hemma och utomlands.

    Vår frihet står på spel...frågan är om vi är beredda att kämpa för den eller prata om den.
    Viktigt att poängtera att jag INTE förespråkar våld eller rättsövergrepp på människor.
    DET klarar dom etablerade partierna så bra själva.
    Men KUNSKAP ÄR MAKT och den makten måste vi föra över till medborgarna i landet.

    upplagd av friheten kostar allt

    SvaraRadera
  2. Ja Daniel, det har varit ett tragiskt år betr demokratin i Sverige.
    Men sådana som du gör att det kanske ändå finns en strimma hopp om tillnyktring betr fp. Men det ser mörkt ut.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet. Högern har tappat sin ideologiska kompass och karta. Man vet aldrig vad dom krystar fram för repressivt lagförslag härnäst. Och vänstern är inte ett dugg bättre. Nästa är det val och då har vi alla chansen att rätta till eländet genom att rösta in PP i riksdagen. DET kommer att svida...

    SvaraRadera
  4. Så här menar en av alliansens företrädare:
    http://qarlsson.se/blogg/?p=710
    Nä, dags att kasta ut några pappskallar och in med vettigt folk som inte blev tappade så många gånger i golvet som barn.

    SvaraRadera