måndag 20 april 2009

Ett steg framåt för elbilen

Idag har ett stort antal biltillverkare och energiföretag enats om en ny standard för laddpluggar för elbilar. Det blir ett 400-volts uttag, 63 Ampere med tre pinnar som ska bli enhetligt i hela Europa. Detta är förstås en viktig överenskommelse som gör att biltillverkare, energibolag och ägare av infrastruktur nu kan påbörja arbetet med produkter utefter denna standard. 

Däremot framställs det både i TT-meddelandet och i inslaget på ekonomiekot (1:40 in i programmet) som att spänningen är det avgörande. Det är fel, det är den totala effekten som har betydelse. Maud Olofsson (C) har tydligen sagt att man ska kunna ladda elbilar i ett vanligt 240volts enfasuttag. Problemet är bara de fysikaliska lagarna...

Ett räkneexempel: En (liten) elbil drar ca 200Wh/km. Om man siktar på en räckvidd på 20 mil, så gör man av med 40MWh. Då tar det ca 17h att ladda upp bilen igen (ett vanligt uttag är 240V/10A=2400W). Visst, de flesta dagar åker man till/från jobbet vilket kanske är <2>

Den nya standarden går ut på (antar jag, utifrån den knappa information som finns tillgänglig) att man laddar mellan 2 faser, vilket ger 400 volt och avsäkrat till 63A. Det gör att man kan ladda med ca 25kW och laddtiden för en 20milsresa är reducerad till under 2 timmar. För en vanlig 2milstur tar uppladdningen ca 5 minuter vilket jag anser vara i högsta grad acceptabelt. Till saken hör att "bränslet" kostar då ca 2kr/mil jämfört med bensinen som idag gick upp till 12kr/litern. För att en bensinbil ska vara attraktiv måste den dra mindre än 0.17 l/mil vilket blir en utmaning...

Det som måste göras är att bygga ut eldistributionen så alla fastigheter har avsäkrat till 63A. Dessutom måste elnätet stabiliseras, så det kan hantera att ett stort antal bilar kopplas in för laddning på kvällen. 

Angående framtidens elförbrukning: Om man tittar på antalet personbilar i Sverige (siffror från -98) så uppgick de till ca 3.7 miljoner bilar som i snitt kördes 1665mil/år. Skulle alla dessa bilar vara elbilar som drar 200Wh/km så skulle det totala energibehovet vara 61.3 miljarder km gånger 200Wh = 12.26TWh. Som jämförelse gör hela Sverige av med ca 144TWh el ett normalår. För reaktorer i Barsebäcksstorlek innebär det ett tillskott på 3 reaktorer, eller 4850 vindsnurror om man så vill.

Det är viktigt att Sverige har en framtidsplan både för elbilar och för elproduktion. Elbehovet kommer inte att minska (såvida vi inte gör oss av med vår elintensiva industri som vissa partier vill). Därför är kärnkraften en del av lösningen i att ställa om samhället till elbilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar