torsdag 16 april 2009

EP-valet 7 Juni

Valdeltagandet i EP-valet den 7 juni ser ut att bli lika lågt som 2004, knappt 40%. Jag hoppas på en rejäl uppryckning, men sannolikt blir det rejält dåligt återigen. Detta har självklart många orsaker. En är förstås att många inte är riktigt medvetna om vad Europaparlamentet beslutar om och hur detta påverkar ens vardag, en annan att man inte känner till kandidaterna. Det finns problem för kandidaterna att verkligen komma fram med sitt budskap - att svenskarna inte på något påtagligt sätt kan avgöra parlamentets politik ensamma är förstås också ett stort hinder. Om så alla svenskar röstade på folkpartiet, så skulle de svenska parlamentarikerna utgöra 19 ledamöter av totalt 785, vilket motsvarar 2.4% av ledamöterna.

För Europaparlamentet handlar om att påverka i förarbeten och att skapa allianser och grupperingar i olika frågor. Slutligen måste man komma fram till en kompromiss som man sedan röstar igenom i parlamentet. Det ligger i kompromissens natur att man inte får alla sina synpunkter hörsammade. Enligt spelets regler, men demoraliserande för väljarna kanske.

Men är valet irrelevant för oss svenskar då? Nej, verkligen inte vill jag hävda. Men det är fruktlöst att skicka ner parlamentariker som inte är kompetenta i kompromissernas och förhandlingens konst. En gapig EU-kritiker som vill lägga ner hela parlamentet kommer knappast få så stor påverkan i Bryssel och Strasbourg. Att vederbörande sen röstar "rätt" hjälper föga för det reella inflytandet är i praktiken noll.

Det är ingen hemlighet att jag själv lägger mitt kryss på Olle Schmidt. Men låt mig motivera detta ställningstagande; Olle är liberal. Olle tar personlig integritet på allvar. Olle har erfarenhet och ett stort kontaktnät. Kolla in Olles blogg.

Det är talande att socialdemokraterna, som i sin retorik är EU-positiva toppar sin lista med partiets starkaste EU-skeptiker Marita Ulvskog. Vem kommer ta Marita på allvar i Bryssel egentligen?

Vänsterpartiet och Mp är kända EU-skeptiker som tar några poäng i debatten men som har mycket begränsat inflytande. (Dock vill jag ge Erik Josefsson (V) en eloge för sin tydlighet i integritetsfrågan, det hedrar honom)

En obegriplig kandidat utgörs av kristdemokraternas toppnamn Ella Bohlin som bl.a. vill att EU:s snusförbud även ska gälla i Sverige.

Centern toppar med Lena Ek och även Moderaterna har en bra laguppställning (framför allt Christofer Fjellner).

Folkpartiet har en stark lista, men skulle jag rangordna kandidaterna skulle jag välja:
1. Olle Schmidt (2)
2. Anders Ekberg (6)
3. Fredrik Malm (4)
(Nuvarande plats inom parantes)

Marit Paulsen är toppnamn men hon driver frågor som inte engagerar mig speciellt. Cecilia Wikström (3) vill (i likhet med Ella Bohlin, KD) exportera sexköpslagstiftningen vilket jag tror är en dålig idé och som inskränker självbestämmandeprincipen. Barbro Westerholm (5) är säkert mycket kompetent men driver frågor som kanske mest intresserar de med en ålder på 65+.

Jag själv är EU-positiv (förstås), men jag är kritisk till att förflytta för mycket nationell makt till Bryssel. Subsidaritetsprincipen går ut på att fatta beslut på bästa möjliga nivå, vilket ofta betyder den lägsta. Därför är jag motståndare till att flytta för mycket nationell lagstiftning till Bryssel. Frågor som tjänar på att behandlas på Europanivå ska förstås beslutas där - klimat/miljö, gränsöverskridande brottslighet tex.

Avslutningsvis, en tipsrad inspirerad av Johan Hellström (mp)

s 5 mandat (+/-0)
Missnöje med regeringen ger lite mer röster, men Ulvskog är ett sänke.

m 6 mandat (+2)
Partiet i stark medvind. Starka kandidater.

mp 1 mandat (+/-0)
Vändningen i EU-medlemskapsfrågan ett sänke, men klarar nog ett mandat ändå.

fp 3 mandat (+1)
Mest EU-positivt. Krisen stärker förtroendet för EU och EMU vilket gynnar fp.

v 2 mandat (+/-0)
Trogna väljare. En bra kandidat i Erik Josefsson.

c 1 mandat (+/-0)
Det blir tufft för centern, men jag tror de klarar ett mandat med knapp marginal.

jl 1 mandat (-2)
Det finns alltid några EU-kritiska sossar som kommer rösta på Sören Wibe, men partiet sjunker som en gråsten.

kd 0 mandat (-1)
Katastrofal opinion för KD. Snuset var spiken i kistan för Ella Bohlin. Det är få som gillar moraltanter.

sd 0 mandat
Usla kandidater från ett uselt parti med soffliggande presumtiva väljare.

pp 1 mandat
Satsar allt på EP-valet och det är där de kan göra nån nytta. Det gäller bara att få iväg ungdomarna till valurnorna. Bra kandidat i Christian Engström.

f! 0 mandat
Gudrun enda ljuspunkten, men partiet har noll trovärdighet.

DN
SvD

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Hörde dock Gunnar Hökmark (om jag minns rätt) tala om att han kämpat för att Sverige nu skulle få ytterligare ett mandat. Vill minnas att det var vid ett besök hos MinaModerataKarameller, men jag kan ha fel - mitt minne är inte vad det har varit ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har ungefär samma syn på detta som du Daniel.
    Dock tror jag inte på 3 mandat för fp.
    Skulle det mot förmodan bli 2 ser jag också helst Olle S och Anders E på dem. Liksom du.
    Men absolut inte Marit P, hon bryr sig ju inte om integritets- och rättssäkehetsfrågorna. Enl svar till mig.

    SvaraRadera