måndag 13 april 2009

Bodströmsamhället

Thomas Bodström bloggar numer, på adressen Bodströmsamhället. Idag började han skriva om FRA-lagen i syfte att dra igång en debatt. Gärna för mig - jag missar inte chansen att uttrycka min totala aversion mot detta systemfel till lag och om jag kan övertyga ytterligare en person om hur FRA-lagen hotar ett fritt demokratiskt samhälle så är det värt varenda bokstav.

Jag lämnade förstås en kommentar till inlägget, vilket följer nedan:

Det är intressant att du tar med den där propagandasnutten om hur kommunikation har flyttats över från luftburen till kabelburen. Du är alls icke ensam, alla förespråkare till FRA-lagen refererar till detta som en sanning.

Men för att även "mindre logiskt begåvade" ska hänga med, så är det väl ganska enkelt att inse att allt mer av vår kommunikation flyttas över till radioburna nät (WLAN, mobiltelefoner etc) där man förr enbart hade möjlighet till kabelburen uppkoppling. En logisk kullerbytta som tyvärr alla FRA-förespråkare köpte med hull och hår.

Sen är det klädsamt att skilja på kommunikationsspaning (avlyssning) och teknisk signalspaning (lyssna efter flygplan, radars, sonars osv). Som försvarsunderrättelse betraktat, så är och förblir den viktigaste signalspaningen radioburen, ety rörliga föremål som trupper, flygplan och stridsvagnar knappeligen släpar en liten telefonsladd efter sig.

Jag tycker det vore mycket intressant om du kan motivera varför/varför inte som underrättelsetjänsten ska ha möjlighet att sprätta privata brev för att ta del av innehållet. Det är filosofiskt intressant ur den synvinkel att idag skickas förtroliga meddelanden över internet istället för vanliga brev. Om du tycker jämförelsen haltar så får du gärna motivera varför. FRA-förespråkare brukar konsekvent undvika att svara på denna - men nu har du chansen att bli den förste att motivera.

DN
SvD

1 kommentar:

  1. Bra Daniel! Du känner ju väl till mitt eget motstånd mot FRA - kör på!
    Lolo

    SvaraRadera