tisdag 21 april 2009

138:an för telekompaketet

Jag kan med glädje konstatera att ändringsförslag 138 i telekompaketet som nu manglas i EU:s kvarnar har röstats igenom i industriutskottet. Många andra har skrivit om det, så jag ska inte upprepa samma grejer.

Vilket enormt arbete (helt ideellt) som läggs ner pga att man inte känner att man kan "lita" på sina parlamentariker när det gäller personlig integritet, det är helt fantastiskt (och skrämmande att det behövs). Jag har noterat att många Center-bloggare nu hyllar Lena Ek för att hon har "fixat 138:an", det är också välkommet med tanke på Åsa Torstenssons (C) uttalanden som gick i en helt annan riktning. 

Integritetshotande förslag ploppar upp som svampar ur marken inom EU och jag hoppas att våra främsta förkämpar som kontrollerar EU-parlamentarikerna inte bränner ut sig, för ni behövs verkligen!

För att ta upp en gammal tråd, låt oss erinra den sammanställning som La Quadrature Du Net gjort avseende integritet- och internetrelaterade frågor och hur parlamentarikerna har röstat historiskt i telekompaketet. 

Våra integritetsförkämpar finner vi hos de två vänsterpartisterna överst, sedan Olle Schmidt för folkpartiet. Sen är det ett avgrundsgap ner till några sossar. De tre jumboplatserna innehas av Gunnar Hökmark (M), Lars Wohlin (Kd) och Lena Ek (C).  Man ska inte förringa de, ur mitt perspektiv, bra saker som tex Gunnar Hökmark eller Lena Ek har gjort för integriteten. Men det är väldigt tydligt att de TENDERAR att dra i helt fel riktning i de här frågorna. Att vara centerpartist eller moderat och samtidigt engagera sig i dylika frågor kan inte kännas helt bra. 

Kanske Piratpartiet kommer in i parlamentet, själv har jag en tipsrad som säger så. Då kommer nog vederbörande placera sig högst på framtida listor av det här slaget (liksom Gunnar och Lena sannolikt kommer placera sig lågt nota bene). 

Men om jag kan få både personlig integritet OCH liberal politik, varför välja Piratpartiet til EP-valet när Olle Schmidt levererar både ock? Vad är en piratpartist beredd att kompromissa om för att få gehör för sin fråga?

Så mina tips är: 
* Rösta vänsterpartiet om du gillar deras politik i övrigt
* Kryssa Olle om du är liberal.
* Rösta PP om du vågar kompromissa bort alla andra frågor

...men framför allt, slösa inte bort rösten på junilistan, moderaterna, centern eller kristdemokraterna i EP-valet. Det är valet allt för viktigt för.

Läs även:

4 kommentarer:

  1. Just så ja!
    Men hur ska vi veta att Olle får tillräckligt med kryss för att slå ut Marit P?
    Då jag är liberal vill jag ju ha in Olle, inte Marit.

    V har jag svårt för, även om de har skött sig bra i dessa frågor

    (pp) är faktiskt ett alternativ. Om än långt ifrån komplett.

    Men vore jag moderat el center i själen skulle jag inte lita på att deras kandidater håller ända fram... Trots Lena Eks sena omvändelse i denna fråga. Och trots C Fjellner i m.

    SvaraRadera
  2. Ett PS. Gjorde en liten bloggpost själv utifrån detta.
    Gissar att du inte har ngt emot att jag länkat hit i kommentarer på andra bloggar heller. Och i andra sammanhang.

    OBS att i den av dig redovisade sammanställningen saknas Carl Schlyter, mp och Maria Carlshamre, fd fp numera Fi. Den senare lär f ö knappast besöka EU-parlamentet numera. Kandiderar ej heller.

    SvaraRadera
  3. Carl Schlyter29 april 2009 08:25

    Carl Schlyter här, med tanke på att jag samarbat med quadrature du net sedan mjukvarupatentens tid så undrar jag varför ni uteslutit mig från listan?

    Kanske för att jag skulle få 100% eller för att rankingen enbart baseras på telekomomröstningen i första läsningen där jag pga av trasig flygplantoalett missade en omröstning? jag har annars haft högst närvaro av alla.

    Mvh,

    Carl

    SvaraRadera
  4. @Carl & Lars-Erick
    Jag har inte gjort sammanställningen, utan enbart kopierat från Quadrature de Net. Jag har inte tagit bort eller lagt till nånting på listan. (den baseras mycket riktigt på första läsningen i telekomomröstningen)

    SvaraRadera