söndag 8 mars 2009

Ett riksmöte med extra allt

Just hemkommen från kommunala riksmötet i Linköping. Mycket trevligt arrangemang som gav mig massor med nya infallsvinklar.

Självklart handlade det mesta om valet till Europaparlamentet den 7 juni. Jag är oerhört nöjd med att folkpartiet är tydliga med vår inställning till Europasamarbetet. -"Vi säger inte nej, vi säger inte nja, vi säger JA till Europa", sa Jan Björklund i ett lysande anförande.

Valdeltagandet förra EP-valet var ingen munter historia. Endast ~40% röstade, vilket är alldeles för lågt med tanke på hur viktigt detta val är. Vi får hoppas att fler ger sig iväg till valurnorna detta år.

Mitt eget kryss går utan tvekan till Olle Schmidt. Olle demonstrerar, vid sidan av hans enorma kompetens och erfarenhet, ett starkt liberalt patos och en lysande framtidstro. Han är en gjuten kandidat för mig, och i mitt tycke Folkpartiets absoluta toppskikt av politiker.

Mycket snack om den "nya" tekniken var det - jag tror att Barack Obamas kampanj har refererats till hundratals gånger under helgen. Precis som i alla andra partier också kan jag tro. Personligen tror jag inte att internet automatiskt blir nån frälsare för något parti, men det säger sig självt att man behöver anamma även internet för att nå ut till människor. Men enbart omskrivningar av valmanifest på en massa bloggar tror jag inte alls på. Det har för övrigt socialdemokraterna redan testat genom sin satsning s-bloggar.se. 525 bloggar på samma ställe som känns helt meningslösa (jag har förstås inte läst alla). Jag skulle tro att Jonas Morian (s) eller Johan Westerholm (s) betyder mer för socialdemokraterna på nätet än alla de 525 bloggarna på s-bloggar tillsammans.

Jag passade även på att lyssna på Alexander Bard och Liberati. Jag var något skeptisk till Liberati innan jag åkte. Tyvärr får jag nog vidhålla min skepsis för tillfället. Hoppas jag får anledning att revidera min uppfattning.

Ett nytt förslag lanserades också av Jan Björklund och Nyamko Sabuni, att ytterligare subventionera hushållsnära tjänster för barnfamiljer med barn under 8 år. Tanken är förstås att det ska avlasta de, framför allt kvinnor, som har det tufft att kombinera både en satsning på karriär och familj. Jag tycker att detta är en mycket välkommen satsning som gynnar valmöjligheterna och gör arbetsmarknaden mer jämställd.

Även denna blogg hade rönt viss uppmärksamhet bland somliga. Med blandade åsikter såklart. Mina armbågar har varit lite vassa i integritetsdebatten, som jag anser har prioriterats ner alldeles för mycket på sistone. Jag tror dock på allvar att det kommer förändras. Vissa tycker att bloggosfären är rena sörjan av gapiga idioter. Visst, det finns - men det fina är ju att man kan välja sin läsning. Jag tänker fortsätta debattera frågor som jag brinner för - en liberal debatt är vad som för politiken framåt och ingen tjänar på att den debatten förs i slutna rum av de enskilda få. Jag tror mer på en transparent politik och debatt där fler kan delta. För lusten till politisk debatt finns hos svenska folket, och det ska vi omfamna som liberaler.

9 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Daniel,

    I vad består din skepsis till Liberati? Vore jätteintressant att veta.

    Jag var själv på riksmötet med var tyvärr tvungen att köra hem redan på lördagskvällen.

    Liberala hälsningar,

    Martin, Fp Rinkeby-Kista

    SvaraRadera
  3. @Martin

    Min skepsis består i hur mycket Liberati verkligen kan påverka Folkpartiets politik. Däremot välkomnar jag alla som diskuterar liberal politik förstås. Se även http://fpeslov.blogspot.com/2009/03/pragmatisk-ideologi-eller-bara.html

    SvaraRadera
  4. Hej Daniel,

    Jag tror också att det är svårt att påverka folkpartiet, partier är extremt trögrörliga.

    Men genom internet kan fler människor engagera sig, framför allt de som inte har tid att gå på möten. Och jag tror också att framtidens politiska samtal till stor del kommer att vara på nätet. Och dessa "nätfolkpartister" kan inte partiet i längden inte låtsas om. Och förr eller senare måste partiledningen ta åt sig av förändringar och anpassa sig till den nya politiska landskapet.

    Mvh

    Seved

    SvaraRadera
  5. @Seved

    Håller med dig. Har just läst in mig på "att dricka liberalt". http://attdrickaliberalt.wordpress.com/

    Suverän sida som jag inte upptäckt innan. Tur att jag fick höra talas om den på riksmötet.

    Liberati KAN bli nåt stort. Men det kan lika gärna falla platt. Det betyder inte att den liberala debatten påverkas på internet, jag och hundratals andra liberaler driver den debatten varje dag och har gjort i åratal. Min skepsis (som jag gärna omvärderar) mot Liberati är just den aura av arrogans och elitism som omgärdar Alexander Bard. Den är inte klädsam och inte heller konstruktiv. Flera av de frågor som Alexander Bard (som tydligen i praktiken är Liberatis språkrör) tar upp är nog för kontroversiella. Sen gjorde Liberati ett generalhaveri som accepterar IPRED-lagstiftningen, för det är långt ifrån liberalt tänkande. Den typen av Bard-pragmatism ger jag inte många cent för. Skulle det vara ett mått på stringens?

    Jag förstår Liberatis resonemang ang. "stenhård centralstyrning av budskapet". Men jag tänker inte omhulda den. Det är så långt ifrån deltagarkultur man kan komma och inget vinnarkoncept, tror jag. Ni skulle istället göra tvärtom och utnyttja det enorma grupparbete som internet erbjuder. Kort sagt, jag står bakom ert engagemang, motiv och till vissa delar ert budskap. Jag ifrågasätter främst er arbetsmetod. Men jag önskar er lycka till, verkligen! Vi lär säkert både ses och höras många gånger framöver.

    SvaraRadera
  6. Hej igen Daniel,

    Jag förstår din kritik. Men de frågor som Bard förknippas med är inte alla frågor som Liberati driver. Det kommer du att se i framtiden. Och vi får se hur det utvecklas, poängen med Liberati är att det blir vad medlemmarna gör det till. Oavsett så lär det röra om i grytan vilket jag ser som positivt.

    Vi som är aktiva dagligen på nätet, och då menar jag inte att vi läser e-post, måste pusha våra toppolitiker så de förstår hur internet håller på att förändra det politiska landskapet. För folkpartiets skull. Och vi måste visa hur viktigt det är med en aktiv dialog.

    Vi hörs och syns!

    Seved

    SvaraRadera
  7. Tack för vänliga ord. Jag tror dock inte att det stämmer. En bloggares eventuella inflytande mäts av hennes eller hans ingående länkar minst lika mycket som läsare. Ett samspel med andra bloggare tror jag är nödvändigt för att verkligen kunna nå ut. Därför är det viktigt att det finns en bredd i bloggosfären.

    Dessutom, bara som faktaupplysning, så är det inte det socialdemokratiska partiet som ligger bakom satsningarna S-info och S-bloggar. De drivs av ett privat företag där jag iofs tror att ägaren är sosse. Faktum är att det genom åren varit en hel del irritation mellan partiet och detta företag, men nu tror jag att relationerna stabiliserats.

    SvaraRadera
  8. @Jonas

    Jag håller helt med. Jag tror du betyder mer för socialdemokraterna just för att du har förmågan att kunna skriva läsvärt, kunna kritisera även socialdemokraterna och skippar valmegafon-grejen. Det gör att det finns en anledning att återkomma till din blogg och ta del av dina synpunkter.

    Det samspel som du nämner är det mest intressanta aspekten av bloggosfären. Även om vi har olika värderingar och utgångspunkter i våra diskussioner - så kan vi mötas och till och med hålla med varann ibland. Jag tror att det leder til att bra idéer lever längre och kanske i slutändan påverkar samhället i en positiv riktning.

    SvaraRadera
  9. Hej igen Daniel!

    Jag vet inte om du känner till tidningen Nu-bloggen? Där kan alla folkpartister som läser tidningen diskutera tidningens innehåll och annan politik. Lägg gärna upp dig som skribent där.

    http://tidningennu.blogspot.com

    Mvh

    Seved Monke
    Fp Stockholm

    SvaraRadera