torsdag 25 september 2008

Ett stort steg i rätt riktning mot en rimlig FRA-lagstiftning

Idag har folkpartiets arbetsgrupp för FRA-frågan blivit överens om en framkomlig väg. Jag har inte hunnit läsa in mig på förslagen och än mindre hunnit fundera igenom dem än. Men det ser ut som att detta är ett stort steg i rätt riktning mot en rimlig FRA-lagstiftning. I korthet kan förslaget från Fp-gruppen sammanfattas så här:

1. FRA får inte tillgång till all trafik i kabel
FRAs tillgång till trafik begränsas rejält. Spaningens omfattning kommer begränsas och bedömas för varje uppdrag.

2. En specialdomstol ska ge tillstånd
Tillstånd från en nyinrättad underrättelsedomstol kommer krävas innan FRA kan inleda ett signalspaningsuppdrag. Spaningen ska vara begränsad till ett visst trafikstråk. När tillstånd begärs ska även sökbegrepp och syfte mm vara angivet så att domstolen kan avgöra om detta stämmer med lagen. Och så att en proportionalietsbedömning kan göras; är omfattningen av spaningen rimlig i förhållande till syftet?

3. "FRA-shoppen" stängs
Det kommer enbart vara försvarsmakten och regeringskansliet som kan lägga uppdrag hos FRA. Andra myndigheters möjlighet att lägga uppdrag hos FRA stängs nu helt. Baksidan av denna avsnävning och integritetsförbättring är att FRA:s signalspaning inte kommer kunna användas för att kartlägga t ex grov narkotikahandel och människohandel. Underrättelseverksamhet ska därför inte blandas med polisiär verksamhet.

4. Syftena snävas in, blir tydligare och skrivs in i själva lagen
De godkända ändamål för när underrättelseverksamhet får ske med hjälp av signalspaning snävas nu in och förtydligas direkt i lagen. T ex kommer kartläggning av "yttre hot" ändras till "yttre militära hot". Andra godkända syften är t e x kartläggning av allvarliga yttre hot mot samhällets tekniska infrastruktur, säkerhetspolitiska konsekvenser av internationell terrorism och kartläggning av förutsättningar för svenskt deltagande i fredsfrämjande och humanitära internationella insatser. Att syftena är tydliga är givetvis också en förutsättning för att specialdomstolen ska kunna göra en god bedömning vid tillståndsgivningen.

5. Rätt till information och rättelse
Oavsett hur mycket regleringar vi har så kan fel ändå begås. FRA kommer därför att ha en skyldighet att redovisa om någon blivit felaktigt avlyssnad. En person som själv misstänker att han eller hon blivit utsatt för avlyssning ska också ha möjlighet att få veta om så har skett, och även ha rätt att begära resning.

6. Förstörande av information
Det blir tydligare och strängare reglering av hur information ska förstöras.

Detta är tunga och viktiga punkter. För mig är ändringen av inriktningen från "yttre hot" till "yttre militära hot" en mycket viktig punkt, samt att insynen kraftigt har förbättrats för myndigheten.

Jag anser fortfarande att det hade varit bättre med en bred parlamentarisk utredning, men såvida dessa punkter blir verklighet, så är det inga smärre kosmetiska förändringar av lagen, utan tunga och viktiga förändringar som har efterfrågats av kritikerna.

Det kommer säkerligen bli en svekdebatt om Fp-dissidenternas vändning i frågan - men jag måste säga att jag är verkligt imponerad av Birgitta Ohlsson, Agneta Berliner, Cecilia Wikström och Camilla Lindbergs (m.fl.) arbete. Jag hade nog aldrig kunnat tro att de skulle få igenom dessa punkter. Med detta så kommer FRA-lagstiftningen gå från ett carte blanche till en reglerad spaningsmyndighet. Det känns helt rätt.

Detta förslags absolut största nackdel är bristen på nya (seriösa) remissrundor vilket urholkar lagens legitimitet, även fast man närmar sig en fullt acceptabel lösning rent lagtekniskt. Man får hoppas att FRA-debatten har varit en lärorik läxa för hur man förankrar kontroversiella lagförslag både inom partierna och med väljarna.

Det är med sorg jag kan konstatera att Mark Klamberg (ordförande Fp Östermalm) nu lämnar sina politiska uppdrag i och med Folkpartiets utspel. Han har, enligt mig, spelat en mycket stor roll i opinionsbildningen och även faktiskt folkbildningen i denna fråga, kanske den viktigaste fokalpunkten för liberala kritiker mot lagen. Jag hoppas att han i framtiden återupptar sitt engagemang - ett föredöme för alla liberaler.

SVD
Sydsvenskan

Intressanta bloggar i frågan.
Mary
FarmorGun
Opassande
Lars-Erick

3 kommentarer:

  1. Blir kanske bättre, men inte bra!
    Se min blogg för senaste kommentar:
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/09/fra-djvulen-och-de-demokratiska.html

    Talade just med veteranen Hans Lindblad. Kritiken kvarstår.
    ... och varför vågade inte (?) dagens erfarnare ledamöter säga ifrån och hävda de liberala principerna. Det var ny el nästan nya bara som inte var deformerade av allt partipiskande.
    Hm...

    SvaraRadera
  2. Lars-Erick,

    Jag håller med dig, bättre men inte bra.

    Angående erfarna ledamöter och deras tystnad: Det är ännu mer intressant att konstatera att det är enbart kvinnor i folkpartiet som har vågat stå upp och säga ifrån. Jag är väldigt tacksam för deras väldigt otacksamma arbete, och undrar om det kanske är så att de manliga ledamöterna inte har vågat säga emot.

    SvaraRadera
  3. Tjenare Daniel!

    Blogga är ju helt fantastiskt - jag har hittat fler samsynta människor via blogg än vad jag har på mycket länge!

    Håller med tidigare talare - fast jag tycker inte det är märkligt att kvinnorna sticker ut hakan...
    Kolla min blogg så får du se varför.
    Lolo

    SvaraRadera